درمان سندروم دندان ترک خورده

مینای دندان سخت ترین قسمت بدن انسان است. مقاومت این ماده در مواجهه هر روزه با فشارهای شدید حاصل از جویدن و گاز زدن بسیار منحصر به فرد است. اما این قدرت تحمل فشار گاهی در برابر اشتباهات ما کم می آورد. ضعیف شدن دیواره دندان در اثر پوسیدگی های شدید، جویدن مداوم مواد سخت مانند یخ و انتهای مداد، وارد شدن ضربه شدید و دندان قروچه می تواند ترک های ریزی روی دندان ایجاد کند. گاهی ترک ها بسیار ریز است و تنها مینا را تحت تاثیر قرار می دهند. گاهی نیز با عدم درمان و بی توجهی ترک گسترش می یابد و پالپ دندان را درگیر می کند. در این مطلب به درمان سندروم دندان ترک خورده می پردازیم.

درمان سندروم دندان ترک خورده:

درمان سندروم دندان ترک خورده از دشوارترین پروسه های دندانپزشکی است زیرا تشخیص به سهولت ممکن نیست. با این حال درمان به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

• محل ترک
  • عمق ترک
  • وسعت ترک

استفاده از روکش:

گاهی اوقات ترک تنها یک یا چند برآمدگی روی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. این برآمدگی ها بالاترین قسمت دندان هستند. در این حالت، دندان را می توان تنها با قرار دادن یک روکش درمان کرد.

عصب کشی:

یکی از دیگر روش های درمان سندروم دندان ترک خورده استفاده از کانال ریشه است. برخی از ترک ها نیز عمق بیشتری دارند و بر پالپ دندان تاثیر می گذارند. پالپ دندان به مرکز دندان گفته می شود که محل اعصاب و عروق خونی است. در این حالت دندان به عصب کشی نیاز دارد.

حدود 20٪ از دندان های مبتلا به ترک به درمان کانال ریشه نیاز دارند. پس از عصب کشی، دندان دیگر به دمای مواد غذایی حساس نخواهد بود، اما هنوز به فشار پاسخ می دهد. اگر قبل از عصب کشی دچار درد بوده اید، ممکن است بعدا نیز احساس درد کنید. اما درد به شدت و تکرر قبل نخواهد بود.

کشیدن دندان:

در بعضی موارد نیز ممکن است دندان کشیده شود. برخی از ترک ها در ریشه دندان در فک رخ می دهند. دراین حالت هیچ راه حلی برای حفظ دندان وجود ندارد. اگر دندان کشیده شود، باید سریعا از یکی از روش های جایگزین دندان استفاده شود.

در صورتی که مشکل شما از دندان قروچه آغاز شده باشد، ممکن است دندانپزشک استفاده از یک گارد دهان را توصیه کند. گارد دهان از بروز مجدد ترک و حساسیت دندان جلوگیری می کند.

زمان تماس با دندانپزشک:

اگر در حین جویدن یا گاز زدن مواد غذایی دچار درد می شوید، برای بررسی ابتلا به این سندروم با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پیش بینی درمان:

درمان سندروم دندان ترک خورده همیشه موفقیت آمیز نیست. پیش از شروع درمان دندانپزشک شما را از احتمالات آگاه خواهد کرد. در برخی افراد مشکل با روکش حل می شود. برخی دیگر به عصب کشی نیاز دارند. گاهی نیز حتی با وجود درمان درد برطرف نمی شود. در این موارد فرد جز با کشیدن دندان از درد خلاص نخواهند شد. برای آگاهی از خطرات و نتیجه درمان حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

منبع

colgate