درمان شکاف لب و کام: درمان با تیمی از متخصصان

فهرست مطالب

شکاف لب و کام در دوران جنینی در اثر عدم وجود بافت کافی در لب و همجوشی نادرست بافت به هم به وجود می آید. این بیماری با عوارض متعددی همراه است که زندگی را برای کودک و خانواده دشوار می سازد. درمان شکاف لب و کام در اولین ماه های زندگی یک نوزاد شروع می شود و زیر نظر انواع متخصصان تا سال ها ادامه می یابد.

تیم درمان:

از آنجا که شکاف لب و کام به عوارض متعددی در بیماری ختم می شود، برای درمان به تیمی از پزشکان و دندانپزشکان نیاز است. تیم درمان شکاف لب و کام ممکن است شامل متخصصان زیر باشد:

جراح پلاستیک برای ارزیابی و انجام جراحی های ضروری در لب و یا کام

متخصص گوش و حلق و بینی برای بررسی مشکلات شنوایی و در نظر گرفتن گزینه های درمان برای مشکلات شنوایی

جراح دهان و دندان برای ترمیم فک بالا در صورت نیاز، بهبود عملکرد و ظاهر و ترمیم شکاف لثه

ارتودنتیست جهت صاف کردن و جابجایی دندان ها

دندانپزشک برای انجام مراقبت های دندانپزشکی روتین

متخصص پروتزیازی دندان برای ساخت دندان مصنوعی و لوازم دندانپزشکی برای بهبود ظاهر و تامین نیازهای عملکردی برای خوردن و صحبت کردن

پاتولوژیست گفتار برای ارزیابی گفتار

گفتار درمانگر برای بهبود گفتار کودک

متخصص شنوائي برای ارزیابی و نظارت بر شنوایی

تیم پرستاری برای نظارت مداوم بر سلامت کودک

مددکار اجتماعی/روانشناس برای حمایت از خانواده و ارزیابی هر گونه مشکلات سازگاری

متخصص ژنتیک برای کمک به والدین و بزرگسالان برای بررسی احتمال ابتلای سایر فرزندان در آینده

تیم درمان شکاف لب و کام در کنار هم و با هماهنگی یکدیگر کار می کنند تا نیازهای بیمار به بهترین شکل تامین شود.  

روند درمان شکاف لب و کام:

بسته به شدت جداشدگی، درمان شکاف لب ممکن است به یک یا دو عمل جراحی نیاز داشته باشد. جراحی اولیه معمولا در حدود 3 ماهگی نوزاد انجام می گیرد.

 درمان شکاف کام به اعمال جراحی متعدد معمولا در طول یک دوره 18 ساله نیاز دارد. اولین جراحی برای ترمیم کام زمانی اتفاق می افتد که کودک بین 6 تا 12 ماهگی قرار دارد. عمل جراحی اولیه، برای ساخت یک کام کاربردی برای بیمار به کار می رود که شانس تجمع مایع در گوش میانی را کم می کند و به رشد مناسب دندان ها، فک، و استخوان های صورت کمک می کند.  

در عین حال، برای پر کردن خط لثه فوقانی و کمک به رشد دندان ها و ایجاد ثبات در فک، کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است درحدود 8 سالگی به پیوند استخوان نیاز داشته باشند. حدود 20 درصد از کودکان دچار شکاف کام برای بهبود گفتار خود به جراحی های متعدد نیاز دارند.  

هنگامی که دندان های دائمی رشد می کنند، کار دندانپزشک و ارتودنتیست بیشتر می شود. در این مرحله درمان برای صاف کردن دندان ها شروع می شود.

گاهی برای بهبود ظاهر صورت، لب و بینی، کمک به تراز شدن فک و تنفس بهتر بیمار به جراحی های تکمیلی توسط جراح صورت یا دهان و دندان نیز نیاز است. تکمیل درمان عمدتا تا اواخر نوجوانی زمان می برد.

منبع:

webmd

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *