دندان نیش نهفته: علت و عوارض

فهرست مطالب

دندان نیش دندان تیز و مثلثی شکلی است که بین دندان های پیشین و دندان های پری مولار قرار گرفته است. دندان نیش نهفته بدین معنی است که تنها بخشی از دندان از لثه بیرون زده است و کاملا در موقعیت صحیح قرار نگرفته است. دندان نیش دندان مهمی در قوس دهان است و نقش مهمی در فک بازی می کند. این دندان بسیار محکم است زیرا طولانی ترین ریشه را در دندان های بشر دارد. قرار است زمانی که فک بسته می شود این دندان ها اول یکدیگر را لمس کرده و سایر دندان ها را به موقعیت صحیح هدایت کنند. همچنین به دلیل آنکه در جلوی دهان قرار دارند، نقش مهمی در زیبایی صورت بیمار و لبخند وی دارند.

علل بروز دندان نیش نهفته چیست؟

دندان نیش نهفته می تواند در اثر مشکل ژنتیکی یا عوامل محیطی ایجاد شود. برای مثال این حالت از پدر یا مادر به ارث رسیده باشد یا چیزی سد راه رشد دندان در دهان شده باشد. از سوی دیگر دندان نیش به دلیل داشتن طولانی ترین مسیر رشد در بین دندان ها بیشتر از همه احتمال دارد که دچار این مشکل شود. این دندان جایی تقریبا در زیر چشم شروع به رشد می کند و کم کم پایین می آید تا در دهان ظاهر شود. بنابراین در چنین مسیر طولانی، عوامل زیادی ممکن است مانع از رشد صحیح دندان شوند.

عوامل محیطی که می توانند منجر دندان نیش نهفته شوند، عبارتند از:

  • رشد دندان در زاویه نادرست
  • در هم ریختگی دندان ها یا بزرگی بیش از حد آنها نسبت به دهان که باعث کمبود فضای رشد دندان می شود.
  • عدم افتادن به موقع دندان شیری
  • وجود مشکل در دندان های پیشین

این حالت در زنان بیشتر از مردان شایع است.

عوارض:

گاهی اوقات عدم رشد دندان با عوارض مشخصی همراه نیست. گاهی نیز عوارض کاملا جدی در بیمار ایجاد می کند:

وجود فاصله بین دندان ها:

پیش از رشد دندان، فاصله ای برای رشد دندان در حال رشد به وجود می آید. زمانی که دندان نیش بیرون نزند، این فاصله باز می ماند. در نتیجه ممکن است غذا در آن گیر کند یا برخی مواد باعث بریدگی لثه و عفونت آن شوند. از سوی دیگر این فاصله برای صورت بیمار نیز زیبا نیست.

در هم ریختگی دندان ها:

دندان نیش نهفته ممکن است در زاویه ای به سمت سایر دندان ها رشد کند. اگر این اتفاق بیوفتد، نوک دندان نیش به ریشه دندان مجاور فشار وارد می کند و آن را از جای خود حرکت خواهد داد. این اثر دومینویی باعث در هم ریختگی تمام دندان ها خواهد شد.

پوسیدگی:

نهفتگی دندان نیش یعنی دندان از نظر پنهان مانده است. بنابراین به صورت روزانه و به طور صحیح تمیز نخواهد شد. فقدان بهداشت دهان و دندان کافی در این ناحیه باعث پوسیدگی دندان خواهد شد. پوسیدگی ممکن است به دندان مجاور سرایت کند و مشکل را تشدید کند.

درد:

فشار حاصله از دندان نیش نهفته اعصاب دندان را تحریک خواهد کرد. در نتیجه بیمار دچار درد خواهد شد. بیمار در حین جویدن و باز و بسته کردن فک دچار درد شدید خواهد شد.

شکل گیری کیست یا تومور:

برخی انواع کیست با دندان نهفته در ارتباط هستند که می توانند باعث جذب استخوان های اطراف شوند. این امر می تواند باعث شکستگی استخوان فک حتی با یک فشار طبیعی شود.

جذب ریشه دندان مجاور:

با توجه به فشار وارد آمده از دندان نهفته روی ریشه دندان مجاور، ممکن است ریشه جذب شده و در صورت عدم درمان در نهایت باعث لقی دندان و از بین رفتن آن شود.

در صورتی که دندان های فرزند شما در سن توصیه شده رشد نکردند، حتما جهت معاینه و درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. رشد دندان ها باید سیر طبیعی و فواصل زمانی مشخصی را طی کند که عدم وجود این ریتم طبیعی رشد می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل باشد. با انجام معاینه و گرفتن یک رادیوگرافی از دندان می توانید از صرف هزینه های بیشتر برای مشکلات به وجود آمده ناشی از تاخیر در درمان پیشگیری کنید.

منبع:

intelligentdental

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *