سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی:

فهرست مطالب

حفره سینوسی در صورت و سر واقع شده است. این مسیر پر کیسه های هوا است و در نزدیکی فک قرار دارد. زمانی که دندانپزشک هر گونه عمل جراحی دهان و دندان را انجام می دهد، باید مراقب ورود ابزارهای دندانپزشکی خود به حفره سینوسی و آسیب به آن باشد. این کار می تواند در نهایت به آسیب به دیگر نواحی صورت مانند مسیر بینی منجر شود. متاسفانه گاهی مواردی از سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی دیده می شود.

حقایقی در مورد سینوس:

بیرون سینوس ها از بافت و موکوس تشکیل شده است. هر فرد 8 سینوس دارد که پشت حفره بینی، در دو طرف آن، بین چشم ها و داخل پیشانی واقع شده اند. سینوس ها به حفظ رطوبت بینی و احساس سنگینی در سر کمک می کنند. همچنین، سینوس ها به تنظیم تون صدا نیز کمک می کنند. وارد شدن آسیب به سینوس باعث ایجاد نوسان در تولید موکوس می شود. زمانی که سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی ایجاد می شود، بقایا و هوای اضافی می توانند باعث وارد شدن آسیب به چشم ها، بینی و حتی مغز بیمار شوند.

خطاهای جراحی:

سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی بیشتر حین جراحی دهان و دندان مانند عصب کشی یا کشیدن دندان رخ می دهد. در این موارد، سینوس ها کاملا در معرض آسیب قرار دارند و دندانپزشک برای به کارگیری ابزارهای احتیاط زیادی می کند. برای مثال در یکی از موارد گزارش شده است که خانمی برای کشیدن دندان مولار مراجعه کرده است و در طول جراحی سینوس وی توسط مته دندانپزشک سوراخ می شود. تکه ای از دندان مولار شکسته وارد حفره سینوس می شود و در صورتی که زن عطسه می کرد، ممکن بود به چشم او آسیب وارد کند.

سینوس لیفت:

سینوس لیفت یکی از دیگر مواردی است که می تواند منجر به سوراخ شدن سینوس شود. این جراحی برای افزایش ارتفاع فک بالا انجام می شود و برای قرارگیری ایمپلنت در فک بیماران دچار تحلیل استخوان ضروری است.

از آنجا که سینوس در نزدیکی استخوان فک قرار دارد، احتمال سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی وجود دارد. این عارضه باعث افزایش طول مدت درمان و حتی عفونت می شود.

پیشگیری و درمان سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی:

پیش از مراجعه به هر کلینیک دندانپزشکی از اعتبار و تجربه آن مطلع شوید. زمانی که به عصب کشی، کشیدن دندان به روش جراحی یا سینوس لیفت نیاز دارید، ابتدا تجربه دندانپزشک را ارزیابی کنید. در صورتی که به دندانپزشک اطمینان کافی ندارید، بهتر است به فرد دیگری مراجعه کنید. احتمال سوراخ شدن سینوس در دندانپزشکی کم است، اما امکان بروز خطا وجود دارد.

در صورتی که این حادثه برای شما رخ داد، از امضا کردن هر گونه فرم رضایت نامه خودداری کنید. احتمال دارد که دندانپزشک غشا سینوس را بخیه کند و درمان را به روزهای بعد به تعوبق بیاندازد.

در صورتی که دندانپزشک مایل به قبول مسئولیت شرایط پیش آمده نیست، می توانید از طریق قانونی اقدام کنید.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *