عارضه شبنم کوهستان دهانی: پوسیدگی دندان

فهرست مطالب

چاقی، دیابت، و حالا هم از عارضه ای جدید در اثر مصرف زیاد نوشابه می شنویم: عارضه شبنم کوهستان دهانی. این عارضه باعث پوسیدگی شدید دندان در اثر مصرف زیاد نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار می شود.

مصرف بالای نوشیدنی های گازدار سلامت عمومی جامعه را تهدید می کند. یکی از این مشکلات ابتلا به عارضه های دهان و دندان است که در اثر تماس دندان با مواد اسیدی به وجود می آید.

عارضه شبنم کوهستان دهانی چیست:

عارضه شبنم کوهستان دهانی در اثر تماس مداوم دندان با نوشیدنی های گازدار به خصوص یک نوشیدنی سبز رنگ به همین نام به وجود می آید. با این حال، محققان معتقدند تفاوتی بین برندهای مختلف نوشیدنی وجود ندارد. اسید موجود در این نوشیدنی ها باعث فرسایش مینای دندان می شود و محتوای شکر آن باعث بروز پوسیدگی و حفره دندان می شود.

تصاویر گرفته شده از بیماران دچار عارضه شبنم کوهستان دهانی بسیار مشابه تصویری است که از دندان معتادان به شیشه یا کراک گرفته می شود. نوشیدن بیش از یک عدد نوشابه یا سایر نوشیدنی های گازدار در طول روز ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. اسید موجود در این نوشیدنی ها و بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا مینای دندان و رنگ سفید مروارید گون آن را از بین می برد. به همین دلیل بسیاری از بیماران دندان هایی مشابه دندان افراد معتاد پیدا می کند.

فرسایش مینای دندان در اثر تغییر pH دهان ایجاد می شود. هر چه محتوای اسید نوشیدنی بیشتر باشد، شدت فرسایش مینای دندان بیشتر خواهد شد.

این عارضه در بین اقشار کم درآمد جامعه، فقرا و افرادی که دارای دسترسی کافی به خدمات دندانپزشکی نیستند، شیوع بیشتری دارد. آگاهی از مضرات این نوشیدنی ها برای جامعه به خصوص این قشر آسیب پذیر می تواند مانع از وارد شدن هزینه های سنگین درمان شود.

آیا باید مصرف نوشابه کاملا متوقف شود؟

آیا باید مصرف گوشت قرمز را به طور کل قطع کنید؟ آیا باید مصرف نان را به طور کل قطع کرد؟ فهرست مواد مضر برای بدن بی نهایت است. مصرف زیاد هر چیزی برای ما بد است.

هر چند که عوامل زیادی در بروز این عارضه نقش دارند، اما اگر هر چند روز یک بار تنها مقدار کمی نوشابه مصرف می کنید، احتمال ابتلا به این عارضه در شما پایین است. با این حال، آنچه که روشن است این است که قدرت تخریبی نوشابه برای مینای دندان بسیار بالاست و بهتر است مصرف آن با اعتدال صورت گیرد.

منبع:

delkovacevicdmd

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *