علائم پوسیدگی دندان: تشخیص در مراحل اول

پوسیدگی دندان به نواحی آسیب دیده در قسمت سخت دندان گفته می شود که به سوراخ های ریزی تبدیل خواهد شد. پوسیدگی دندان در اثر ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد می شود که باکتری های دهان، ریزه خواری، نوشیدن مداوم نوشیدنی های شیرین و تمیز نکردن دندان ها از این جمله هستند. تشخیص به موقع علائم پوسیدگی دندان از پیشرفت عارضه جلوگیری می کند.

پوسیدگی دندان از شایع ترین مشکلات بهداشتی در جهان است. این عارضه به خصوص در کودکان، نوجوانان و افراد مسن رایج تر است. اما هر کسی حتی نوزادان نیز می توانند به این مشکل دچار شوند.

عوارض عدم درمان:

در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود، سوراخ بزرگ تر و بزرگ تر می شود و لایه های عمیق تری از دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. در نهایت بیمار دچار دندان درد شدید، عفونت و از دست رفتن دندان می شود. مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین روش پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان است.

علائم پوسیدگی دندان:

علائم پوسیدگی دندان متنوع است و به شدت و محل پوسیدگی بستگی دارد. زمانی که پوسیدگی دندان تازه شکل گرفته باشد، ممکن است بیمار اصلا نشانه ای نداشته باشد. در این مرجله تنها دندانپزشک می تواند شروع تخریب دندان را تشخیص دهد. اما زمانی که پوسیدگی عمیق تر می شود، ممکن است علائم پوسیدگی دندان به شکل های زیر دیده شود:

• دندان درد، دردی که بدون دلیل واضح شروع می شود و به راحتی التیام نمی یابد.
  • درد خفیف تا شدید در زمان خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، بسیار گرم یا سرد
  • حفره های قابل مشاهده در هر جایی از دندان
  • لکه های سفید، قهوه ای یا سیاه روی سطح دندان
  • درد در زمان جویدن یا فشار آوردن روی دندان

زمان مراجعه به دندانپزشک:

پوسیدگی دندان روندی تدریجی است. به نحوی که بیمار شاید از شروع و تشکیل آن حتی خبردار هم نشود. در برخی افراد تا زمان پیشرفت پوسیدگی به لایه های عمیق دندان خبری از علائم پوسیدگی دندان نیست. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک و جرم گیری، حتی در زمانی که به نظر می رسد مشکلی ندارید و دهان در وضعیت خوبی قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. با همه این گفته ها، در صورتی که دچار درد در دندان یا دهان خود شده اید، مراجعه سریع به دندانپزشک برای معاینه وضعیت دندان ها ضروری است. درمان در مراحل اولیه از نیاز به درمان های پیچیده و هزینه بردار مانند عصب کشی یا از دست رفتن دندان پیشگیری می کند.

mayoclinic