علت خونریزی لثه: پیشگیری از پیشرفت بیماری

اینکه در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن متوجه خونریزی لثه شوید، هشدار دهنده است. علت خونریزی لثه چیست؟ دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که برخی موقت و برخی دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در صورتی که نگران سلامت خود هستید، از کلینیک دندانپزشکی ما وقت معاینه دریافت کنید.

علت خونریزی لثه:

جینجیویت:

جینجیویت اولین مرحله بیماری لثه است. پلاک و باکتری هایی که از روی خط لثه برداشته نمی شوند، می توانند لثه را عفونی کنند و موجب بروز علائم شوند. زمانی که لثه عفونی شود، متورم و حساس شده و در حین مسواک زدن دچار خونریزی می شود. اولین مرحله بیمار به خوبی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاسخ می دهد و پس از مدتی علائم برطرف می شوند.

داروها:

برخی از داروهای رقیق کننده خون می توانند علت خونریزی لثه باشند. این داروها مانع لخته شدن خون می شوند و بنابرین لثه به راحتی دچار خونریزی می شود. در مورد عوارض داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.

روش های جدید نخ دندان کشیدن:

تغییر عادات نخ دندان کشیدن می توانند باعث خونریزی لثه شوند. در صورتی که مدتی است نخ دندان نکشیده اید یا به تازگی بیشتر از قبل نخ دندان می کشید، احتمالا متوجه وجود خون روی نخ دندان می شوید. این حالت باید بعد از یک هفته تکرار روش جدید از بین برود.

مسواک جدید:

تغییر مسواک نرم به مسواک هارد می تواند علت خونریزی لثه باشد. تحقیقات ثابت کرده اند که برای تمیز کردن دندان و رفع پلاک یک مسواک نرم کفایت می کند. بنابراین، بهتر است از همان مسواک نرم استفاده کنید و در مورد بهترین نوع مسواک برای دندان های خود با دندانپزشک مشورت کنید.

جینجیویت بارداری:

برخی از زنان باردار دچار تورم لثه و خونریزی در طول مسواک زدن می شوند. از این عارضه به جینجیویت بارداری یاد می شود. تغییرات هورمونی در طول بارداری باعث تغییر پاسخ بدن به باکتری های عامل بیماری لثه می شود. به طور کلی، این دسته علائم باید پس از زایمان برطرف شوند. معاینه منظم و تداوم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند مانع از تشدید بیماری شود.

فراموش نکنید که خونریزی لثه علامت جینجیویت است که در صورت عدم درمان به شکل پیشرفته تر بیماری تبدیل می شود. بهترین راه برای کشف علت خونریزی لثه مراجعه به دندانپزشک است. مراجعه زودهنگام می تواند مانع از نیاز به درمان های تهاجمی و جراحی لثه برای درمان عفونت پیشرفته شود.

colgate