علل ابتلا به بیماری پریودنتال یا بیماری لثه

فهرست مطالب

از مهم ترین علل ابتلا به بیماری پریودنتال پلاک باکتریایی است که روی دندان شکل می گیرد. برای حفظ سلامت دندان و لثه ها باید هر روز این فیلم بی رنگ از روی دندان برداشته شود.

در صورتی که پلاک برداشته نشود، سخت می شود و به تارتار تبدیل می شود. سم تولید شده توسط باکتری ها در پلاک لثه را تحریک خواهد کرد. این سموم بافت حامی دندان را تخریب خواهد کرد. لثه از دندان عقب نشینی می کند و پاکت هایی ایجاد می شود که پر از باکتری هستند.

با پیشرفت بیماری لثه، پاکت عمیق تر و عمیق تر خواهد شد. در نتیجه پلاک پایین تر خواهد رفت و به ریشه و استخوان حامی دندان آسیب خواهد زد. در صورت عدم درمان، دندان لق خواهد شد و در نهایت می افتد.

علل ابتلا به بیماری پریودنتال:

استعمال سیگار:

همانطور که احتمالا می دانید، استعمال دخانیات به بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری های ریوی و بیماری های قلبی مرتبط شده است. با این حال، ممکن است ندانید که مصرف سیگار از علل ابتلا به بیماری پریودنتال است و احتمال ابتلا به آن را 6 برابر افزایش می دهد.

به عنوان یک فرد سیگاری، دندان های شما بیشتر دچار تارتار، لکه های قهوه ای و پاکت بین لثه و دندان می شوند. در نتیجه دچار تحلیل لثه خواهید شد و به استخوان و ریشه دندان شما آسیب خواهد رسید.

مصرف کنندگان سیگار به احتمال بیشتری دچار عوارض زیر می شوند:

  • سرطان دهان
  • نفس بد بو
  • لکه روی دندان
  • از دست دادن دندان
  • از دست دادن استخوان
  • از دست دادن حس چشایی
  • تحلیل لثه
  • زخم های دهان
  • موفقیت کمتر در درمان پریودنتال
  • موفقیت کمتر در ایمپلنت های دندانی

بارداری و بلوغ:

تغییرات هورمونی باعث قرمزی و تورم لثه می شوند. این شرایط بیماری قبلی پریودنتال را شدت خواهد بخشید. بیماری پریودنتال به زایمان زودرس با وزن پایین نوزاد می انجامد. پریودنتیست می تواند از بیماری لثه در طول بارداری یا بلوغ پیشگیری کند.

استرس:

استرس مبارزه با عفونت، از جمله بیماری پریودنتال، را برای بدن دشوار خواهد ساخت. اگر یک زندگی پر تنش دارید، سری به پریودنتیست بزنید.

داروها:

بعضی از داروها مانند داروهای ضدبارداری، افسردگی و برخی داروهای قلبی، می توانند بر سلامت دهان تاثیر بگذارند. همواره متخصص دندانپزشکی خود را از داروهای مصرفی و هرگونه تغییر در سابقه بیماری خود آگاه سازید.

دیابت:

یکی از علل ابتلا به بیماری پریودنتال عدم کنترل دیابت است. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده به احتمال بیشتری دچار بیماری لثه می شوند. از سوی دیگر بیماری لثه درمان نشده، کنترل دیابت را دشوارتر خواهد کرد. اگر به دیابت مبتلا هستید، یک پریودنتیست می تواند به شما در حفظ سلامت دندان ها و احتمالا کنترل دیابت کمک کند.

بیماری سیستمیک:

بیماری هایی که با سیستم ایمنی بدن تداخل دارند، ممکن است وضعیت لثه ها را بدتر کنند. اگر از یک بیماری سیستمیک کنترل نشده نظیر پوکی استخوان، دیابت، نقص سیستم ایمنی و یا بیماری های دیگر رنج می برید، سری به یک پریودنتیست بزنید. اطلاع دندانپزشک از نوع بیماری شما، با برنامه درمان بهتر همراه است.

منبع:

drcaplanis

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *