علل سیاه شدن دندان در بیماران

فهرست مطالب

در برخی افراد فرقی نمی کند چقدر مسواک زده باشند و نخ دندان کشیده باشند، دندان های آنها هرگز مانند مروارید سفید نمی شود. دندان هایی که لکه های زرد، قهوه ای، خاکستری و حتی سیاه دارند در برخی افراد طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما در بیشتر موارد سیاه شدن دندان نشانه ای از یک مشکل دهان و دندان است. علل سیاه شدن دندان از این قرار هستند:

علل سیاه شدن دندان:

رنگ طبیعی دندان:

دندان ها به صورت طبیعی رنگ و سایه های متنوعی دارند. علل طبیعی تغییر رنگ دندان می تواند ژنتیکی باشد که در این شرایط دندان مشکلی ندارد و تنها ظاهر زیبایی ندارد.

مواجهه در سن پایین با آنتی بیوتیک:

مواجهه با آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوره جنینی یا در سن پایین از علل سیاه شدن دندان در بزرگسالی به شمار می رود. دندان مبتلا شده دچار لکه های سیاه-خاکستری یا زرد-قهوه ای می شود که گاهی به شکل نوارهای افقی دیده می شوند. این لکه ها دائمی هستند و مسواک زدن معمولی باعث بهبود شرایط دندان نمی شود. تنها دندانپزشکی زیبایی می تواند به کمک این افراد بیاید.

ترمیم های دندانی:

ترمیم های دندانی می توانند باعث سیاه به نظر رسیدن دندان شوند. آمالگام نقره ای، گلاس یونومر، آکریلیک، پرسلین، روکش های فلزی باعث می شوند که سطح دندان تیره تر دیده شود. در صورتی که دندان به دلیل استفاده از پرکننده نقره سیاه شده باشد، دندانپزشک می تواند دندان را با استفاده از آمالگام سفید دوباره پر کند.

دندان مرده:

مردن دندان از شایع ترین علل سیاه شدن دندان به شمار می رود. دندان دارای پالپ و اعصاب زنده در مرکز است و در صورت وارد شدن تروما و عفونت می میرد. زمانی که پالپ و اعصاب بمیرند، دندان سیاه، قهوه ای یا خاکستری می شود. تغییر رنگ دندان در این شرایط به دلیل تجمع گلبول های خون و عدم وجود جریان خون در دندان است. در صورت امکان می توان با عصب کشی دندان را نجات داد. در غیر این صورت تنها راه پیشگیری از انتشار عفونت و آسیب به استخوان فک، کشیدن دندان است.

سفید کردن دندان سیاه شده:

هر چند روش های سفید کردن دندان روی دندان های زرد شده بهتر جواب می دهند، اما گاهی در بهبود ظاهر دندان های قهوه ای و سیاه نیز موثر هستند. دندانپزشک می تواند نتیجه نهایی روش های انجام شده در مطب و روش های خانگی را برای شما توضیح دهد تا در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند.

سفید کردن دندان مرده و دندانی که در اثر مصرف تتراسایکلین سیاه شده است، با دشواری همراه است و معمولا دندان به شکل یک دست سفید نمی شود. بهترین راه برای زیبا سازی دندان در این عارضه، استفاده از روکش و ونیر دندان است.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *