علل مردن دندان و تشخیص این عارضه

مردن دندان بدترین اتفاقی است که می تواند برای آن رخ دهد. دندان مرده فاقد اعصاب و پالپ زنده است و جریان خون به آن متوقف شده است. در نتیجه دندان پس از مدتی می افتد یا دچار عفونت شدید می شود. عفونت دندان و عدم درمان آن می تواند به مرگ بیمار بیانجامد. آگاهی از علل مردن دندان می تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

علل مردن دندان:

تروما یا وارد شدن آسیب به دندان یکی از علل مردن دندان است. برای مثال، اگر در ورزشی رزمی یا تیمی شرکت می کنید، در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به این مشکل قرار دارید. در صورتی که با توپ یا پا ضربه محکمی به دهان شما وارد شود، احتمال دارد که دندان ضربه را دریافت کرده و در اثر آسیب وارده بمیرد. دندان ممکن است بلافاصله پس از ضربه بمیرد یا این پروسه به تدریج و طی چند ماه رخ دهد.

یکی از دیگر علل مردن دندان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن باعث ابتلا به حفره می شود که در صورت عدم درمان به تدریج ساختار دندان را تخریب می کند. حفره از سطح مینای دندان شروع می شود و با گذشت زمان به لایه داخلی دندان وارد می شود. عدم مراجعه بیمار برای درمان باعث می شود که مینای دندان به تدریج فرسوده شود و پالپ دچار آسیب و عفونت گردد. این امر باعث عفونی شدن پالپ و قطع جریان خون به آن می شود که در نهایت دندان می میرد. زمانی که پوسیدگی به پالپ می رسد ممکن است بیمار درد شدیدی را در دندان خود حس کند.

تشخیص دندان مرده:

تشخیص دندان مرده به طور معمول در طول معاینات روتین و شش ماه یک بار دندانپزشکی انجام می شود که به وسیله رادیوگرافی میسر می شود. این کار در پی اعلام درد یا اعلام نگرانی از تغییر رنگ دندان از سوی بیمار انجام می شود.

بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک هر شش ماه یکبار برای انجام معاینه و تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان اهمیت زیادی دارد.

به یاد داشته باشید که بعد از هر بار وارد شدن ضربه به دهان در هنگام ورزش یا در صورت تصادفات، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. حتی اگر نشانه ای از دندان مرده در دهان شما وجود ندارد، بهتر است برای تشخیص تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید. تشخیص دندان مرده تنها با نگاه کردن به آن میسر نیست.

healthline