فلوراید درمانی برای بزرگسالان

فهرست مطالب

بدن شما هر روز فلوراید به دست می آورد و از دست می دهد. شما هر روز از طریق آب و غذای مصرفی خود فلوراید جذب می کنید و از طریق از بین رفتن مواد معدنی دندان در اثر تماس با مواد اسیدی و باکتری ها فلوراید از دست می دهید. خوشبختانه می توانید از طریق مصرف مواد غذایی سالم و نوشیدنی آب غنی شده با فلوراید، این ماده معدنی (به علاوه کلسیم و فسافات) را به لایه مینای دندان خود بازگردانید. روش دیگر دریافت درمان فلوراید در مطب دندانپزشک است. به طور کلی اگر میزان از دست رفتن فلوراید در بدن بیشتر از جذب آن باشد، فرد مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان می شود. فلوراید درمانی برای بزرگسالان نیز جز موارد ضروری مراقبت از دندان ها است.

مزیت فلوراید درمانی برای بزرگسالان:

فلوراید با دفاع از دندان های شما در برابر حمله باکتری ها و اسیدهای تولید شده در دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. به طرز شگفت آوری حتی می تواند پوسیدگی را در مراحل اولیه معکوس کند. برای کودکان کوچک تر از 6 سال فلوراید بخش مهمی از برنامه رشد دندان های دائمی است و مانع از بین رفتن مواد معدنی دندان توسط اسید می شود.

اما امروزه می دانیم که فلوراید درمانی برای بزرگسالان نیز ضروری است. فلوراید از تولید اسید در دهان بزرگسالان و پوسیدگی دندان های دائمی جلوگیری می کند.

علاوه بر فلوراید دریافت شده از آب و مواد غذایی، این ماده را می توان به طور مستقیم نیز روی دندان اعمال کرد. استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید و دهان شویه های فلورایدی راهی موثر برای این منظور هستند. می توان محصولاتی از این دست را که حاوی غلظت های پایین فلوراید هستند از داروخانه ها تهیه کرد. برای دریافت فلوراید با غلظت بالاتر باید به مطب دندانپزشک مراجعه کرد. امروزه فلوراید درمانی برای بزرگسالان و کودکان توصیه می شود.

فلوراید درمانی در بین سنین 6 تا 16 سالگی بسیار شنیده می شود. برخی بزرگسالان تصور می کنند این درمان تنها مخصوص کودکان و نوجوانان است. در حالی که تحقیقات زیادی مزیت این روش را در بزرگسالان نیز تایید کرده اند.

اشکال فلوراید درمانی:

فلوراید درمانی در مطب دندانپزشک به صورت ژل، وارنیش و فوم امکانپذیر است. این درمان ها حاوی غلظت بالایی از فلوراید است و حتما باید تحت نظارت دندانپزشک انجام گیرند.

شرایط خطر:

برخی عارضه ها فرد را در معرض از دست دادن فلوراید و در نتیجه پوسیدگی دندان قرار می دهند. در این شرایط درمان با فلوراید برای بیمار ضروری است. برخی از این عارضه ها عبارتند از:

خشکی دهان در اثر بیماری یا مصرف دارو:

فقدان بزاق کافی، مانع از شسته شدن بقایای مواد غذایی و خنثی شدن اسید می شود. این امر بیمار را در معرض از دست دادن مواد معدنی مینای دندان قرار می دهد.

لثه:

بیماری های لثه و تحلیل لثه، با قرار دادن ریشه دندان در معرض محیط، فرد را مستعد پوسیدگی دندان می کنند.

سابقه پوسیدگی دندان:

اگر سابقه پوسیدگی دندان دارید یا در طول سال به طور مکرر دچار مشکلات دندانی می شوید، از دریافت فلوراید اضافی می توانید منافع زیادی کسب کنید.

وجود تاج، بریس، بریج:

برخی درمان های دندانپزشکی مانند تاج، بریس و بریج به دلیل دارا بودن خط تماس با بخشی از دندان و دندان های مجاور، احتمال تجمع باکتری را در این نقاط بیشتر می کنند. در این گونه بیماران مراقبت های بهداشتی باید چند برابر باشد.

مواد غذایی شیرین:

افرادی که به مصرف مداوم مواد غذایی شیرین، میان وعده ها و مواد اسیدی علاقه دارند، می توانند از فلوراید درمانی برای پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی استفاده کنند.

دندانپزشک می تواند احتمال نیاز شما به مقدار فلوراید بیشتر در برنامه مراقبت های روزانه را تعیین کند. برای مشاوره و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع

firstchoicedental

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *