لق شدن دندان دائمی: علل و درمان

با وجودی که لق شدن دندان در کودکان معمول است، اما لق شدن دندان دائمی در بزرگسالان نگران کننده است. این اتفاق زمانی می افتد که دندان اتصالات پشتیبان خود را با لثه و استخوان از دست می دهد. کمترین لمس باعث حرکت دندان می شود و خوردن و جویدن باعث تشدید لقی می شود.

اگر دچار لق شدن دندان دائمی هستید، احتمالا علائم دیگری نیز دارید:

·         خونریزی لثه

·         لثه های متورم

·         لثه قرمز

·         تحلیل لثه

این علائم می تواند نشانه ای از بیماری لثه باشد، بنابراین لازم است در مورد لقی دندان با دندانپزشک صحبت کنید. درک علت زمینه ای به انتخاب درمان صحیح کمک می کند.

علل لق شدن دندان دائمی:

لق شدن دندان دائمی بدون دلیل رخ نمی دهد. ممکن است در ابتدا در هنگام مسواک زدن متوجه این لقی شده باشید.

در برخی موارد لق شدن دندان دائمی می تواند به دلیل بیماری لثه پیشرفته باشد. این امر زمانی اتفاق می افتد که عفونت باکتریایی به لثه، بافت ها و استخوان های اطراف حمله می کنند.

در صورت عدم درمان، بیماری لثه پیشرفت می کند و باعث تحلیل استخوانی می شود. در نتیجه دندان حمایت لازم را دریافت نمی کند و لق خواهد شد. علائم اولیه بیماری لثه عبارتند از خونریزی، درد و قرمز شدن آن.

سایر علل لق شدن دندان دائمی عبارتند از:

دندان قروچه:

دندان قروچه ناخودآگاه می تواند در نهایت باعث آسیب به دندان و عوارضی مانند سردرد و درد صورت شود.

تروما:

آسیب به صورت و دهان می تواند باعث لق شدن دندان دائمی شود. در برخی موارد دندان حتی کنده می شود که در این صورت برای بازیابی دندان باید با نهایت سرعت با دندان کنده شده به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان لق شدن دندان دائمی:

درمان با تعیین علت لق شدن دندان دائمی شروع می شود. اگر بیماری لثه داشته باشید، جرم گیری عمیق برای شما انجام خواهد شد تا پلاک های سخت شده از بین دندان و لثه بیرون بیایند. در برخی موارد آنتی بیوتیک نیز برای کشتن باکتری و رفع عفونت تجویز خواهد شد.

بسته به شدت بیماری لثه، ممکن است کاندید عمل جراحی باشید. گزینه ها عبارتند از:

جراحی فلپ لثه:

برای درمان لق شدن دندان دائمی ابتدا دندانپزشک شکافی در لثه خواهد داد و لثه را برمی دارد تا درمان روت پلنینگ و اسکیلینگ را انجام دهد. پس از این کار بافت لثه به جای قبلی بازگردانده خواهد شد.

پیوند استخوان:

در صورت تخریب استخوان، جراح با برداشتن تکه هایی از استخوان از جای دیگری از بدن و استفاده از مواد خاص پیوند تلاش می کند که بیماری را درمان کند. این کار به حمایت از دندان لق شده کمک می کند.

اسپلینت:

اگر دندان از بافت های زیرین جدا نشده باشد، دندانپزشک از اسپلینت برای نجات دندان استفاده خواهد کرد. دندناپزشک از تکه ای فلز برای متصل کردن دو دندان مجاور استفاده خواهد کرد. این کار دندان را در جای خود محکم تر خواهد کرد و مانع از حرکت آن خواهد شد.

تنظیم فک:

اگر لق شدن دندان دائمی در اثر دندان قروچه باشد، دندانپزشک می تواند کمی از مینای دندان را بتراشد تا دندان کوچک تر شود و فشار از روی آن برداشته شود.

گارد دهان:

روش دیگر برای درمان این مشکل استفاده از گارد دهان در هنگام خواب برای پیشگیری از آسیب رسیدن به دندان در اثر دندان قروچه است.

healthline