لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی: پیشگیری

فهرست مطالب

تحت درمان بودن با براکت های ارتودنسی ممکن است روندی طولانی و پیچیده داشته باشد. اما دست یافتن به لبخندی زیبا و جذاب و همچنین سلامت بیشتر دهان و دندان ارزش تحمل آن را دارد. با این حال، گاهی براکت ها می توانند باعث بروز عوارضی ناخواسته وکوتاه مدت شوند. لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی یکی از این عوارض هستند.

عوارض استفاده از ارتودنسی:

براکت ها و سیم های ارتودنسی دندان ها را به سمت محل مناسب حرکت می دهند. با این حال می توانند مانع رفع پلاک، لایه های نازک باکتری و ذرات غذا، را از روی سطح دندان ها توسط بیمار شوند. تشکیل پلاک احتمال خطر بیماری های دندانی و دیگر مشکلات را افزایش می دهد.

لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی: شکل گیری

یکی از اثراتی که براکت ها روی دندان ها می گذارند لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی است که مات و گچ مانند به نظر می رسند؛ در حالی که ظاهر مینای معمولی دندان صاف و براق است. به این لکه ها ضایعات سفید دندانی (WLS) می گویند که به این دلیل ایجاد می شوند که اسید به مدت طولانی روی مینای دندان می ماند. این وضعیت ناشی از این است که باکتری های تولیدکننده اسید به دلیل وجود براکت ها در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی روند.

باید تلاش کنید از به وجود آمدن این ضایعات سفید جلوگیری کنید. نه تنها به این دلیل که ظاهر ناخوشایندی دارند، بلکه به این دلیل که ممکن است مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهند.

لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی: پیشگیری

با اینکه برای فردی که براکت دارد کار مشکلی است، اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه برای جلوگیری از لکه های سفید ناشی از براکت های ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید زمان بیشتری را صرف مسواک زدن کنید تا از دسترسی به همه قسمت های سیم ها و براکت ها مطمئن شوید.

می توانید با استفاده از مسواک ها و نخ دندان های مخصوص براکت یا واترجت های دندانی میزان تمیزی دندان ها را افزایش دهید. همچنین می توانید با کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی مخصوصا نوشابه ها، قهوه یا غذاهای تند میزان اسید دهان را پایین نگه دارید.

درمان:

حتی اگر دچار ضایعات سفید دندانی شدید، می توانید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. یکی از روش ها تقویت مینای دندان از طریق تحریک ترشح بزاق (خنثی کننده اسید دهان) یا قرار دادن فلوراید روی دندان ها است. همچنین دندانپزشکان می توانند از تکنیک انفیلتراسیون با رزین استفاده کنند که در این تکنیک رزین همرنگ دندان را به زیر سطح ضایعه سفید تزریق می کنند. این کار مینای تضعیف شده را تقویت کرده و به ناحیه موردنظر ظاهری نیمه شفاف شبیه مینای طبیعی می دهد.

زمانی که تحت درمان ارتودنسی ثابت با براکت ها هستید، سعی کنید روی تمیز نگه داشتن دندان ها تمرکز کرده و مرتبا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر متوجه هرگونه تغییر رنگ یا وضعیتی غیر عادی شدید، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. جلوگیری از بروز ضایعات سفید دندانی کمک می کند از سلامت دندان هایتان اطمینان حاصل کرده و بعد از برداشتن براکت ها نیز دندان هایی جذاب داشته باشید.

منبع

reshdentistry

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *