لیفت لثه: درمان لبخند لثه ای

بسیاری از افراد از لبخند خود احساس رضایت نمی کنند. علت این امر نمایش بیش از حد لثه در هنگام لبخند زدن است. به این عارضه لبخند لثه ای گفته می شود. بسیاری از بیمارانی که از این حالت شکایت دارند، به دنبال راهی برای درمان آن هستند. بسیاری از آنها حتی از وجود راهی برای درمان خود خبر ندارند. لیفت لثه یکی از این روش هایی است که بافت اضافه روی دندان در آن برداشته می شود تا بیمار لبخند جذاب تری داشته باشد.

این درمان ممکن است برای بیمارانی که بافت لثه نامتقارن دارند نیز استفاده شود. در این شرایط از جراحی برای کانتورینگ بافت لثه و بهبود ظاهر لبخند بیمار استفاده می شود.

روش انجام لیفت لثه:

برای انجام لیفت لثه از چاقوی جراحی یا لیزر استفاده می شود. در صورتی که از چاقو استفاده شود، موضع بیحس می شود و دندانپزشک بافت اضافه را به آرامی با استفاده از اسکالپل می برد. با وجودی که امکان استفاده از چاقو وجود دارد، اما بسیاری از بیماران و دندانپزشکان استفاده از لیزر را ترجیح می دهند. تکنولوژی استفاده از لیزر بافت نرم، محافظه کارانه تر است و درد و زخم کمتری برای بیمار به همراه دارد. دوره بهبودی بیمار کوتاه تر است و معمولا بیمار دچار خونریزی نمی شود. در صورتی که از لیزر برای این روش درمانی استفاده شود، عروق خونی هم زمان با برداشتن بافت اضافه توسط لیزر بسته می شوند. بنابراین اغلب بیماران پس از انجام این روش با استفاده از لیزر می توانند در روز بعد به روتین زندگی خود بازگردند.

لیفت لثه معمولا در همراهی با سایر روش های دندانپزشکی زیبایی انجام می شود. از آنجا که هدف از درمان، بلند تر نشان دادن تاج دندان است، پس از برداشتن بافت اضافه لثه معمولا از ونیر یا روکش کامل بر روی دندان های پیشین استفاده می شود.

انجام این روش سریع و نسبتا بدون درد است. کل روش بیش از نیم ساعت طول نمی کشد. معمولا تنها بافت اضافه دور دندان های پیشین برداشته می شود. زیرا این قسمت بیشتر از سایر دندان ها در هنگام لبخند زدن دیده می شود.

برای انجام این روش از بخیه استفاده نمی شود. بیمار می تواند چند ساعت پس از درمان به راحتی بخورد و بیاشامد. لثه ها نیز تا یک هفته پس از درمان به طور کامل بهبود می یابند. با این حال اگر این روش همراه با ونیر انجام گیرد، دوره بهبودی کمی طولانی تر خواهد بود.

در طول این مدت هر گونه درد به وسیله داروهای مسکن بدون نسخه قابل کنترل خواهد بود. برای اطمینان از سلامت لثه ها و روند خوب بهبودی، باید معاینات پس از لیفت لثه را جدی بگیرید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. توصیه های پس از درمان که توسط دندانپزشک ارائه می شود را انجام دهید و برای کنترل عفونت داروهای آنتی بیوتیک و دهانشویه تجویز شده را مصرف کنید.

nationaldentalcare