مراقبت از دندان ها در دوران بارداری: اصول مهم

فهرست مطالب

تغییرات هورمونی در دوره بارداری می تواند باعث شود که لثه ها به راحتی دچار آزردگی و تورم شوند. اگر لثه هایتان دچار قرمزی، ورم و حساسیت شده و در هنگام مسواک زدن خونریزی می کند، در حال تجربه واکنشی اغراق شده نسبت به تشکیل پلاک روی دندان ها هستید. مراقبت از دندان ها در دوران بارداری اهمیت بیشتری نسبت به سایر مراحل زندگی دارد. واکنش های افراطی بدن به تغییرات هورمونی باعث افزایش استعداد فرد برای ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شود.

مراقبت از دندان ها پیش از بارداری:

مراقبت از لثه و دندان ها قبل از بارداری اهمیت دارد. ثابت شده است که بین بیماری لثه در بارداری و تولد نوزاد نارس با وزن کم ارتباطی وجود دارد که موجب می شود فرزند شما در معرض بیماری های مختلف قرار بگیرد. تحقیقات نشان می دهند که از هر 100 تولد زودهنگام، حدود 18 تولد ناشی از بیماری های دندانی هستند. دندان ها و سرتاسر خط لثه را دو بار در روز با مسواکی نرم و کوچک و خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری:

انجام درمان های دندانپزشکی قبل از بارداری راحت تر هستند. زیرا فرد ممکن است دچار حالت تهوع صبحگاهی باشد و یا به دلیل بارداری زودتر خسته شود. در عین حال، بهتر است از بی حسی و برخی روش های درمانی در طول دوران بارداری اجتناب شود. بنابراین، اگر قصد بارداری دارید، بهتر است برای معاینه دندان ها و لثه و ترمیم پوسیدگی های احتمالی به دندان پزشک مراجعه کنید.

مراقبت از دندان ها در دوران بارداری:

اگر باردار هستید یا احتمال می دهید که باردار باشید، این مسئله را حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در طول بارداری از دندانپزشک خود بخواهید لثه هایتان را معاینه کرده و برای مراقبت از آنها توصیه های لازم را بکند. دندانپزشکان و پزشکان در تجویز دارو برای زنان باردار احتیاط می کنند. بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک تتراسایکلین می توانند روی دندان درآوردن فرزندتان تأثیر بگذارند.

حالت تهوع صبحگاهی:

در دوره بارداری ممکن است دچار حالت تهوع صبحگاهی یا سوزش سر دل (ریفلاکس معده) شوید. محتویات معده اسیدی هستند و در هنگام استفراغ به دندان ها نیز برخورد می کنند. این اسید می تواند باعث فرسایش دندان ها شده و با حل کردن مینای دندان احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری تا حداقل 30 دقیقه بعد از استفراغ یا ریفلاکس دندان ها را مسواک نزنید. با این کار به مینای دندان زمان می دهید تا خود را بهبود بخشد. بعد از استفراغ دهان خود را با آب شستشو دهید. این کار به پاک کردن اسید از روی دندان ها کمک می کند. به دندان های خود نیز مقداری خمیردندان حاوی فلوراید بمالید تا دهانتان تازه شده و مینای دندان تقویت شود.

اهمیت مسواک زدن در بارداری:

برای جلوگیری از تشکیل پلاک، دندان و لثه های خود را دو بار در روز به طور کامل مسواک بزنید. صبح ها بعد از صرف صبحانه و شب ها قبل از خواب مسواک بزنید. این امر در مراقبت از دندان ها در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. تشکیل پلاک بر روی دندان در بارداری سریع تر و راحت تر رخ می دهد.

بعضی از زنان باردار در هنگام مسواک زدن حالت تهوع پیدا می کنند. اگر مسواک زدن باعث حالت تهوع شما می شود، از مسواک هایی که سر کوچک و نرمی دارند و مخصوص کودکان هستند استفاده کنید و در اواخر صبح ها که حالت تهوع زیادی ندارید مسواک بزنید. هنگام مسواک زدن دندان های عقبی روی تنفس خود تمرکز کنید.

مسواک زدن بدون خمیردندان هم می تواند کمک کننده باشد. سپس خمیردندان حاوی فلوراید را روی دندان ها مالیده و با آب شستشو ندهید. در اسرع وقت مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید را ادامه دهید.

فلوراید:

فلوراید باعث تقویت دندان ها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند. وجود فلوراید داخل آب یا خمیردندان به رشد کودک صدمه ای نمی زند. بعضی از منابع آب مانند مخزن آب یا بعضی آب های شهری حاوی فلوراید نیستند و ممکن است به مکمل نیاز باشد. برای مراقبت از دندان ها در دوران بارداری، در مراجعه بعدی با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

تصویربرداری از دندان با اشعه ایکس در بارداری:

در دوره بارداری، تا جایی که امکان دارد باید از تصویربرداری از دندان با اشعه ایکس خودداری شود. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که انجام این کار برای شما ضروری است، باید مراقبت و محافظت تخصصی انجام پذیرد.

ویار غذاهای خاص:

  • مصرف مکرر خوردنی و نوشیدنی های شیرین یا ترش (مانند آب پرتقال) احتمال پوسیدگی و ساییدگی دندان ها را افزایش می دهد.
  • غذاهایی را انتخاب کنید که شکر، چربی و نمک کم و فیبر بالایی دارند.
  • آب بنوشید.
  • در بین وعده های غذایی دهان خود را با آب بشویید.

منبع

pregnancybirthbaby

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *