مسواک زدن زبان: نحوه و علت تمیز کردن

فهرست مطالب

دو بار در روز مسواک می زنید و نخ دندان می کشید. اما اگر زبان خود را مسواک نمی زنید، امیدی به حذف باکتری های دهان خود نداشته باشید. دندانپزشکان معتقدند که چه به دلیل مبازره با تنفس بد بو باشد یا صرفا به دلیل سلامت دندان ها باشد، مسواک زدن زبان ضروری است. زبانی که تمیز نشود، احتمال انتقال باکتری به دندان و لثه را افزایش می دهد. در نتیجه شانس ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال بیشتر می شود.

زبان شما پر از باکتری است:

قهوه آن را قهوه ای می کند، شیر آن را سفید می کند. حقیقت این است که زبان شما به اندازه دندانهایتان محل حمله باکتری ها است، هر چند که خود دچار پوسیدگی نمی شود. باکتری ها تا حد زیادی در بین جوانه های چشایی و سایر ساختارهای زبان مخفی می شوند. زبان صاف نیست. پر از برجستگی و فرورفتگی است. چنانچه زبان خود را تمیز نکنید، باکتری ها در این حفره ها پنهان می شوند. باکتری های پنهان در زبان می توانند باعث مشکلات گوارشی و دهان و دندان شوند.

شستشو تاثیری ندارد:

مواد باقی مانده روی زبان صرفا بزاق بی ضرر نیست. بلکه بیوفیلمی پر از میکروارگانیسم است. متاسفانه از بین بردن آن با آب آشامیدنی یا دهان شویه ممکن نیست.

کشتن باکتری ها در بیوفیلم دشوار است. برای مثال با استفاده از دهانشویه تنها سلول های سطح بیرونی بیوفیلم نابود می شوند. اما سلول های زیرین به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند.

رشد  وتغذیه این باکتری ها می توانند به نفس بدبو و حتی آسیب دندان منجر شوند. به همین دلیل از بین بردن فیزیکی باکتری ها به وسیله مسواک زدن ضروری است.

نحوه مسواک زدن زبان:

هر بار که مسواک می زنید باید زبان خود را نیز تمیز کنید. تمیز کردن زبان بسیار ساده است:

  • از جلو و عقب برس مسواک را بکشید.
  • از اطراف برس مسواک را بکشید.
  • دهان خود را با آب بشویید.

بیش از حد مسواک نزنید. از برس های سخت نیز استفاده نکنید. در غیر این صورت ممکن است به پوست زبان خود آسیب بزنید. پشت برخی از مسواک ها اسکراب زبان وجود دارد که برای مسواک زدن می توانید از آنها استفاده کنید. درعین حال، میتوانید مسواک مجزایی با برس بسیار نرم مخصوص زبان خود بخرید.

در صورتی که در حین مسواک زدن زبان دچار تهوع می شوید، سعی کنید از راه بینی نفس بکشید. این کار به کاهش حس تهوع شما کمک می کند. مداومت به مسواک زدن زبان، احساس تهوع را در شما از بین می برد و به آن عادت می کنید.

منبع

healthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *