مواد غذایی ممنوعه برای روکش موقت دندان

فهرست مطالب

روکش دندان مانند کلاهی بر روی دندان قرار می گیرد. این روش درمانی می تواند ظاهر و کارکرد یک دندان آسیب دیده را حفظ کند. ابتدا دندانپزشک، دندان را برای قرارگیری روکش موقت آماده خواهد کرد. این روکش تا زمان آماده شدن روکش دائمی از دندان محافظت خواهد کرد. پیش از قرارگیری روکش موقت، از دندان آسیب دیده و دندان مجاور قالبی تهیه می شود. سپس آزمایشگاه در طول چند هفته آینده یک روکش دائمی برای آن آماده خواهد کرد. برای مراقبت از دندان در طول این دوره زمانی، باید از مواد غذایی ممنوعه برای روکش موقت دندان پرهیز کنید.

مواد غذایی ممنوعه برای روکش موقت دندان:

از آنجا که روکش موقت از اکریلیک ساخته شده است که نسبت به مواد به کار رفته در روکش دائمی یعنی فلز، سرامیک یا پرسلین از استحکام کمتری برخوردار است، باید از آن مراقبت بیشتری به عمل آورید. میزان جویدن مواد غذایی را با طرفی که روکش شده است محدود کنید. از جویدن آب نبات های سخت، آجیل و سبزیجات خام و سخت مانند هویج در سمتی که روکش شده است خودداری کنید. تا زمانی که روکش دائمی آماده نشده است، از مصرف دسرهای کاراملی، تافی ها و هر گونه ماده چسبنده خودداری کنید. این کار موجب جدا شدن روکش موقت خواهد شد. از جویدن آدامس نیز به دلایل مشابه خودداری کنید.

مواد غذایی گرم:

مواد غذایی ممنوعه برای روکش موقت دندان شامل مواد داغ نیز می شود. موادی مانند قهوه، سوپ یا نوشیدنی های گرم نه تنها به روکش موقت آسیب می زنند بلکه موجب درد و ناراحتی بیمار نیز می شوند. برخی از بیماران تا مدتی پس از درمان دچار حساسیت متوسط تا شدید دندان به دمای مواد غذایی هستند. این درد به خصوص به همراه تحلیل لثه شدیدتر خواهد بود. در صورتی که درد مزمن و ادامه دار است، برای بررسی نیاز به اصلاح روکش به دندانپزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی سرد:

مواد غذایی ممنوعه برای روکش موقت دندان شامل دمای سرد نیز می شود. برای پیشگیری از بروز درد بهتر است تا مدتی از خوردن بستنی و هرگونه دسر سرد خودداری کنید. اگرچه این مواد به روکش موقت آسیب نمی زنند اما باعث تحریک حساسیت دندان می شوند. در صورتی که دندان های شما حساس است، ممکن است دندانپزشک استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس را توصیه کند.

مواد غذایی شیرین:

زمانی که روی دندان با روکش دائمی پوشش داده شود، دیگر محدودیتی در مصرف مواد غذایی نخواهد بود. اما در آن زمان نیز دندان زیر روکش مستعد پوسیدگی خواهد بود. بنابراین از مصرف مواد غذایی شیرین تا حد امکان خودداری کنید و دندان های خود را پس از مصرف هر گونه مواد غذایی با مسواک تمیز کنید.

منبع:

livestrong

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *