درمان دندان درد: راه های موقت تسکین درد

البته، پاسخ سوال راه های درمان دندان درد همیشه این است: «به دندان پزشک مراجعه کنید.» دندان درد نشانه وجود مشکلی در دندان است که هرگز قرار نیست به خودی خود بهبود یابد. تاخیر در مراجعه شرایط شما را پیچیده تر خواهد کرد و هزینه های درمان را افزایش خواهد داد. اما زمانی که به دندان پزشک دسترسی ندارید و درد نیز غیر قابل تحمل است، این توصیه همیشه راهگشا نیست. در این مطلب شما را با روش های موقت رفع دندان درد آشنا می کنیم.

درمان دندان درد: روش 3-3-3

برای درمان دندان درد، اول باید تورم را کاهش دهید. کاهش تورم به معنی کاهش درد است. روش سریع و کوتاه مدت 3-3-3 بهترین راه برای کاهش التهاب است: در این روش روزی 3 قرص Advils (مجموعا 600 میلی گرم)، سه بار، به مدت سه روز مصرف می کنید.

پس از توقف درد مصرف را قطع نکنید و دوز آن را پایین نیاورید، زیرا در این صورت مدت بیشتری برای اثربخشی و کاهش التهاب زمان می برد. به خاطر داشته باشید که این روش برای رفع درد مشکل ریشه دندان مفید نیست و برای درمان حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید. درد هرگز به خودی خود از بین نمی رود. صحیح ترین راه درمان دندان درد مراجعه به دندان پزشک است.

درمان های طبیعی دندان درد:

اگر نمی توانید مسکن یا Advils مصرف کنید، از راه های زیر استفاده کنید:

قرقره با آب نمک:

دهان را با آب نمک اشباع شده شستشو دهید. یک لیوان آب گرم بردارید (آب جوش لازم نیست) و به قدری نمک در آن بریزید که مقداری از دانه ها در کف لیوان بمانند و دیگر حل نشوند. 4-5 بار در روز با این محلول دهان خود را بشویید تا التهاب بافت کاهش یابد. شستشو با آب نمک به خصوص در مورد درد لثه و پاسخ بدن به گیر کردن جسم کوچک خارجی در لثه موثر است.

روغن میخک:

روغن میخک به اندازه بنزوکائین در درمان دندان درد موثر است. این روغن را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. مقدار کمی از آن را روی پنبه بمالید و به آرامی روی محل درد بزنید. این روش به خصوص در مورد درد عصب به دلیل وجود یک حفره عمیق موثر است. هر بار درد شدت گرفت، مقداری از روغن را روی دندان خود قرار دهید تا بیحس شود.

بالش را بغل کنید:

سر خود را در همه حال بالا نگه دارید. برای خواب بالش را به صورت تپه مانند قرار دهید یا چند بالش روی هم بگذارید. زمانی که سر شما با قلبتان هم سطح باشد، شیب جریان خون به سمت سر تغییر می کند و در نتیجه تورم و درد بیشتر می شود.

سرد کردن ناحیه:

یک کیسه حاوی نیمی یخ و نیمی آب را روی صورت خود قرار دهید. بین فواصل استفاده از کیسه بر روی صورت قدری فاصله بیندازید. بهتر است 20 دقیقه کیسه را روی صورت خود قرار دهید و 20 دقیقه به صورت استراحت دهید.

درمان دندان درد: مراجعه به دندان پزشک

زمانی که فرصت مراجعه به دندان پزشک را یافتید، از وی برای کنترل موقت درد تا روز درمان مشورت بگیرید. نوع درد را برای وی شرح دهید. درد کی شروع شد؟ تکرار آن به چه صورت است؟ آیا درد منتشر می شود یا فقط در یک محل است؟ علل احتمالی نظیر مصرف غذایی جدید یا وجود پوسیدگی و شکستگی در دندان را نیز با وی مطرح کنید.

در چه شرایطی باید به صورت اورژانس به دندان پزشک مراجعه کرد؟

در صورت وجود هر یک از علائم زیر برای درمان دندان درد باید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه کنید:

• دردی که بیش از یک یا دو روز طول بکشد
  • علائم و نشانه های عفونت مانند تورم
  • تورم چشم ها
  • اشکال در تنفس یا بلع

علائم فوق می توانند نشانه آبسه دندان باشند که عدم درمان آن باعث انتشار عفونت در بدن و حتی مرگ بیمار می شود.

امیدواریم اگر اکنون دچار دندان درد هستید، روش های بالا هر چند به صورت موقت به کمک شما بیایند. کلینیک دندان پزشکی شبانه روزی یوسف آباد با هدف کمک به شهروندان در رفع مشکلات دندان به صورت 24 ساعته و اورژانس در خدمت بیماران است.

askthedentist