آبسه دندان در کودکان: علل، علائم و درمان

آبسه دندان به عفونت در عمق لثه و بافت اطرف آن گفته می شود. عدم درمان باعث انتشار عفونت به سایر بخش های بدن می شود. در موارد شدید، عدم درمان منجر به مرگ بیمار می شود. وجود دندان پوسیده یا شکسته در دهان کودک، او را در معرض خطر آبسه قرار می دهد که بسیار دردناک است. با مراقبت صحیح، آبسه دندان در کودکان به سرعت قابل درمان است.

علل آبسه دندان در کودکان:

پوسیدگی دندان عامل اصلی آبسه دندان است. زمانی که پوسیدگی دندان درمان نشود، بزرگ تر می شود و به لثه و ساختار استخوان می رسد. شکستن دندان در اثر آسیب بدنی نیز می تواند باعث آبسه شود. وجود ترک در دندان به باکتری ها اجازه وجود می دهد که در نتیجه کیست دردناکی تشکیل می شود. دندان شیری و دائمی، هر دو می توانند دچار آبسه شوند.

علائم:

علامت اصلی آبسه دندان درد است. کودکان ممکن است دچار درد ضربان دار در محل پوسیدگی دندان شوند و درد معمولا شدید است. درد ممکن است به گوش و گردن منتشر شود و باعث گوش درد و درد در عضلات فک و صورت شود. درد خفیفی که طی چند روز به تدریج شدید می شود اغلب نشانه آبسه دندان است. آبسه دندان در کودکان باعث تب می شود. در صورتی که کودک دچار تب شده است هر چه سریع تر با دندانپزشک تماس بگیرید.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

همین الان کلیک کنید و نوبت بگیرید

درمان:

در بیشتر موارد، دندانپزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت را کنترل کند اما در صورتی که دندان درمان نشود، عفونت بازخواهد گشت. در صورتی که منبع عفونت، دندان شیری باشد احتمالا توصیه به کشیدن آن خواهد شد. اما آبسه دندان دائمی با استفاده از عصب کشی درمان خواهد شد. در صورتی که بیمار دچار درد شدید باشد، دندانپزشک داروی ضد درد تجویز خواهد کرد.

برای درمان درد در خانه، با مشورت پزشک از داروی ضد درد مناسب برای سن کودک استفاده کنید. کمپرس سرد نیز می تواند ورم صورت را تسکین دهد. برای تسکین دندان درد و تورم می توان از محلول آب گرم و نمک استفاده کرد. با قرار دادن ژل بیحس کننده دندان مخصوص اطفال می توانید به تسکین درد در محل پوسیدگی کمک کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم توجه به وضعیت دندان کودک و معاینات شش ماه یک بار، مسائل مالی و ترس از دندانپزشکی از علل پیشرفت پوسیدگی به آبسه دندان در کودکان است. از کودک بخواهید روزی دو بار مسواک بزند و او را مطمئن سازید که به دلیل استفاده از بیحسی موضعی یا گاز خنده هیچ گونه دردی را در کلینیک دندانپزشک حس نخواهد کرد.

livestrong

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.