آسیب به لثه: انواع و درمان

آسیب به لثه ممکن است در اثر تصادف، افتادن، آسیب های ورزشی، و سایر تروماها به وجود آید. در عین حال ممکن است در اثر مصرف موادغذایی یا نوشیدنی های بسیار داغ یا سرد، گیر کردن مواد غذایی در لثه و انواع عفونت ها به وجود آید.

انواع آسیب به لثه:

آسیب به بافت نرم:

آسیب به بافت نرم دهان، شامل لب، زبان، لثه و جداره داخلی گونه، ممکن است همراه یا بدون آسیب به دندان باشد. برای ارائه کمک های اولیه، از بیمار بخواهید دهان خود را با آب نمک رقیق شستشو دهد. اگر جسمی خارجی در بافت نرم گیر کرده است، به آرامی سعی کنید آن را با دست بیرون بکشید یا با آب نمک محکم قرقره کنید.

در پی آسیب به بافت نرم، دهان ممکن است پر از خون به نظر برسد اما در اغلب اوقات این امر به دلیل مخلوط شدن خون با بزاق دهان است. اگر در دهان خود زخم باز مشاهده نمودید، می توانید با فشردن یک گاز مرطوب یا تی بگ خیس روی آن جلوی خونریزی را بگیرید. اگر خونریزی پس از 15 دقیقه متوقف نشد، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

در غیر این صورت، برای معاینه دهان و آسیب ظرف شش ساعت به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینه ممکن است شامل معاینه چشمی و رادیوگرافی شود. علاوه بر روش های حفظ دندان، درمان آسیب به لثه ممکن است شامل بخیه، داروهای آنتی بیوتیکی و سایر روش های درمانی شود.

جسم خارجی در لثه:

زمانی که جسمی خارجی در لثه یا فضای بین دندان و لثه گیر می کند، ممکن است بیمار دچار التهاب یا عفونت شود. تکه های پاپ کورن یا خلال دندان از این جمله هستند. اگر چیزی بین دندان و لثه شما گیر کرده است، ابتدا سعی کنید با فشار دادن نخ دندان به دندان مجاور، جسم را جدا کنید. همچنین می توانید این کار را با خلال دندان انجام دهید اما در اعمال فشار دقت کنید. در غیر این صورت ممکن است جسم عمیق تر فرو رود و مشکل جدی تر شود. در صورتی که قادر به بیرون کشیدن جسم خارجی نبودید، برای پیشگیری از عفونت به دندانپزشک مراجعه کنید.

عفونت لثه (آبسه پريودنتال):

آبسه لثه (عفونت لثه یا جوش لثه) یک کیسه پر از چرک است که می تواند موجب بروز درد شدید تا متوسط شود. عفونت ممکن است در اثر گیر کردن جسم خارجی در خط لثه یا یک بیماری درمان نشده لثه ایجاد شده باشد. آبسه لثه می تواند باعث درد و ناراحتی بیمار شود. سایر علائم عبارتند از التهاب، حساسیت، تورم و گاهی تب. گاهی اوقات نیز بیمار دچار نفس بد بو و طعم بد در دهان می شود. برای پیشگیری از تحلیل استخوان و از دست رفتن استخوان، بیماری و آبسه لثه باید سریعا درمان شود.

dentalplans

یک پاسخ