آفت دهان در کودکان: پیشگیری و درمان

فهرست مطالب

اگر کودک شما دچار آفت دهان دردناک شده است، مراقبت از دهان و دندان او را نادیده نگیرید. تمیز نگه داشتن دهان از بروز آفت دهان در کودکان جلوگیری می کند و دوره بهبودی را کاهش می دهد. در برابر بی تابی کودک صبور باشید و بر تمیز کردن دهان تاکید کنید.

مسواک کردن دندان کودک:

هر چند وجود آفت دهان در کودکان باعث می شود که از مسواک زدن امتناع کنند، اما ادامه بهداشت دهان و دندان بدون وقفه ضروری است. برای اینکه این کار برای شما آسان تر شود و برای کودک با درد کمتری انجام شود، از نرم ترین مسواک استفاده کنید. برس های بسیار نرم به لثه های حساس کودک کمتر آسیب می زند. روی بافت آسیب دیده مسواک نزنید.

برای کودک از خمیردندان مخصوص اطفال مناسب سن او استفاده کنید. در برخی موارد خمیردندان اطفال خود عامل آفت دهان است. اگر به این موضوع مشکوک هستید، برند خمیردندان کودک را تغییر دهید. 

از کودک بخواهید آفت دهان را دستکاری نکند تا بافت دهان ملتهب تر نشود.

استفاده از دهانشویه و نخ دندان:

پس از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن دندان های کودک ضروری است. به طور موقت از ناحیه آسیب دیده صرف نظر کنید. در صورتی که کودک به سن مناسب رسیده است، برای او از دهانشویه مخصوص اطفال استفاده کنید. برای او از دهانشویه فاقد الکل و آنتی باکتريال بالای 2 سال استفاده کنید. کار بهداشت دهان و دندان کودک را با استفاده از ژل بیحس کننده دهان کودکان تمام کنید. برای این کار از یک سواپ پنبه ای استفاده کنید.

نکات رژیم غذایی مخصوص آفت دهان در کودکان:

در این دوره به کودک یک رژیم غذایی نرم و میکس شده بدهید. از غذاهای حاوی سس و ادویه پرهیز کنید. برای کودک از مواد غذایی حاوی پروتئین، زینک، ویتامین A و C استفاده کنید تا بهبودی در او تسریع شود. به کودک می توانید تخم مرغ پخته، سوپ های کرمی، ماست یونانی، ماکارونی نرم شده، پنکیک و شیک های پروتئینی بدهید.

در این دوره کودک باید به نوشیدن مایعات ادامه دهد. آب سرد، شیر و آبمیوه های غیر اسیدی بافت داخلی دهان کودک را کمتر آزار می دهند.

هر چند آفت دهان آزاردهنده است، اما دلیلی برای توقف روتین بهداشت دهان و دندان نیست. معمولا آفت دهان در کودکان به درمان نیاز ندارد. استفاده از دهانشویه فاقد الکل، رژیم غذایی نرم و میکس شده و استفاده از مسواک نرم به تسریع بهبودی در کودک کمک می کند.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *