آلرژی به خمیردندان: آیا ممکن است؟

فهرست مطالب

بهداشت دهان و دندان شما با سلامت کل بدن گره خورده است. برای حفظ سلامت بدن لازم است روزی دو بار با خمیردندان دندان های خود را تمیز کنید و نخ دندان بکشید. در بعضی از افراد استفاده از خمیردندان با بروز زخم دهان همراه است که به آن آلرژی به خمیردندان گفته می شود.

زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به مواد غیر خطرناک، مانند غذا، دارو یا عطر، واکنش بیش از حد نشان می دهد، به اصطلاح دچار حساسیت یا آلرژی به آن ماده هستید. در تمام جهان آلرژی رایج ترین عارضه ای است که برای افراد رخ می دهد. در حالی که در جامعه بیشتر در مورد آلرژی به مواد غذایی، داروها و مواد آرایشی شنیده می شود، شاید تا به حال چیزی در مورد آلرژی به خمیردندان نشنیده باشید. در حالی که این نوع آلرژی رایج نیست، اما اطلاع داشتن از آن اهمیت دارد.

نشانه های آلرژی به خمیردندان چیست؟

اگر دچار آلرژی به خمیردندان باشید، قرار نیست هر بار که مسواک می زنید دچار آبریزش بینی یا عطسه شوید. نشانه های آلرژی به خمیردندان بر اساس ماده ای که در ساخت خمیردندان به کار رفته است و شدت واکنش شما متفاوت است. در هر فرد این نشانه ها به طور متفاوتی بروز می کند و خود فرد می تواند آنها را تشخیص دهد. اما به طور کلی نشانه ها تنها در محدوده دهان بروز می کنند.

یکی از نشانه های آلرژی به خمیردندان ابتلا به ترک خوردگی شدید لب است که در مطالب پیشین در مورد آن به طور کامل توضیح داده شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به این مطلب مراجعه کنید. نتایج تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به ترک لب یکی از رایج ترین واکنش های آلرژیک پوستی به خمیردندان است. این نوع آلرژی می تواند با راش در دهان همراه شود. راش به زخم های پوستی گفته می شود که با قرمزی و التهاب همراه است. سایر واکنش های آلرژیک که در دهان رخ می دهند کمتر شایع هستند.

در یکی از تحقیقات منتشر شده از یک زن 35 ساله، محققان گزارش کرده اند که بیمار به مدت نه ماه دچار ترک لب شدید و زخم های داخل دهان بوده است و به هیچ یک از روش های درمانی پاسخ نداد. به محض تغییر خمیر دندان تمامی علائم بیمار از بین رفت و بیمار به صورت خود به خود بهبود یافت.

آلرژن های بالقوه در خمیردندان:

خمیردندان ها می توانند حاوی برخی از آلرژن های بالقوه باشند. برخی از این مواد عبارتند از گلوتن، فلوراید، مواد معطر و طعم دهنده. متخصصان پوست گزارش داده اند که وجود عصاره میخک رایج ترین دلیل بروز واکنش آلرژیک به خمیردندان است.

در تحقیقی که از همان خانم 35 ساله گزارش شد، بررسی های آلرژیک نشان داد که وی به اولافلور، نوعی فلوراید در برخی از برندهای خمیردندان، حساس است.

در صورتی که تصور می کنید دچار آلرژی به خمیردندان هستید، چه باید بکنید؟

در صورتی که اخیرا در پی تغییر برند خمیردندان خود دچار التهاب، خارش، ترک لب و راش در اطراف دهان خود شده اید و تصور می کنید مقصر این علائم خمیردندان شماست، اولین کاری که باید انجام دهید توقف استفاده از آن محصول و برند است. می توانید نوع یا برند دیگری از خمیردندان را امتحان کنید و تغییر علائم خود را زیر نظر داشته باشید.

در عین حال، ایده خوبی است که به دندانپزشک یا پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. یک متخصص آلرژی و حساسیت نیز می تواند از شما تست آلرژی به عمل آورد تا ابتلا به آلرژی به خمیردندان در شما مشخص شود. در صورتی که ترکیبیات به کار رفته در خمیردندان مشخص باشد، دندانپزشک یا پزشک تمامی این مواد را تست خواهند کرد تا علت آلرژی شما به طور خاص مشخص شود. بنابراین بهتر است بسته بندی محصول را با خود همراه داشته باشید.

در صورتی که نتیجه تست اول آلرژی به خمیردندان در شما مثبت باشد، لازم است که تست دومی از شما گرفته شود تا نتیجه تست اول ثابت شود. در این صورت می توانید آلرژن عامل بروز حساسیت را شناسایی کنید و در آینده از خرید برندی که حاوی آن است اجتناب کنید.

خمیر دندان از چه موادی تشکیل شده است؟

چند سال پیش و از زمانی که مواد شیمیایی ضدیخ در خمیردندان های تولید شده در چین کشف شد، نگرانی مردم نسبت به مواد تشکیل دهنده خمیردندان افزایش یافت. خوشبختانه، مواد ضدیخ در خمیردندان هایی که به دنیا فروخته متوقف گردید. مواد تشکیل دهنده خمیردندان باعث ایجاد حس تازگی و تمیزی در دهان می شوند. خمیردندان از چه موادی تشکیل شده است؟

  • فلوراید
  • مواد ساینده برای تمیز کردن لکه ها از روی دندان
  • مواد کف کننده برای تسهیل تمیز شدن دندان ها
  • مواد طعم دهنده برای ایجاد حس بهتر
  • مواد حفظ کننده رطوبت خمیر
  • عوامل ضدباکتریایی
  • مواد نگهدارنده
  • رنگ
  • شیرین کننده ها
  • غلیظ کننده ها
  • و مواد دیگر بسته به نوع خمیر دندان و برند محصول

آیا آلرژی به خمیردندان می تواند مانعی بر سر راه رعایت بهداشت دهان و دندان باشد

اگر حساسیت به خمیردندان ثابت شود، آیا دیگر نمی توان از آن برای تمیز کردن دهان و دندان استفاده کرد؟ اصلا این طور نیست. زمانی که ابتلا به آلرژی در شما ثابت شود، تنها کافی است از آن محصول دوری کرده و نوع دیگری را برای تمیز کردن دندان های خود انتخاب کنید.

خبر خوب این است که اگر ثابت شود شما به خمیردندان حساس هستید، خمیردندان های زیادی در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در صورتی که به یکی از اشکال فلوراید حساسیت داشته باشید، برندهای فاقد فلوراید در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید .

اگر به طعم میخک حساس باشید، می توانید از برندهای نعنایی استفاده کنید. طعم نعنا باعث حس تازگی در دهان شما می شود.

در عین حال، محصولات دیگری نیز به غیر از خمیردندان در بازار وجود دارند که می توانند جانشین آن باشند. یکی از این محصولات پودر دندان است که کار خمیردندان را برای شما انجام می دهد. پودر دندان را می توانید با استفاده از مواد طبیعی در خانه تهیه کنید یا از برندهای موجود در بازار استفاده کنید. در این مطلب می توانید با این ماده و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

منبع:

colgate

 

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *