ارثی بودن مشکلات دهان و دندان:

فهرست مطالب

ممکن است بهداشت دهان و دندان خود را کاملا رعایت کنید، اما این ژنتیک است که نقش مهمی در سلامت دهان دارد. حدود 60 درصد از ریسک پوسیدگی دندان از عوامل ژنتیکی حاصل می شود. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری جهان است و ما تا حدی بر آن کنترل داریم. ارثی بودن مشکلات دهان و دندان می توانند نقش مهمی در پوسیدگی دندان داشته باشد.

ارثی بودن مشکلات دهان و دندان:

علاقه به شیرینی:

تحقیقات نشان می دهند که ژن ها می توانند بر میزان علاقه به مصرف شیرینی تاثیر بگذارند. هر چه علاقه شما به مصرف شیرینی بیشتر باشد، به احتمال بیشتری دچار پوسیدگی دندان خواهید شد. البته علاقه به شیرینی می تواند در اثر عادات غذایی در دوره نوزادی نیز شکل بگیرد. در صورتی که در دوره نوزادی به مواد غذایی یا شیر کودک، شکر افزوده شود، سلیقه و قوه چشایی او با این نوع عادت شکل می گیرد.

مینای دندان:

مینای دندان در برخی افراد نرم تر است. ژن نقش مهمی در شکل گیری ساختار مینای دندان دارد. بنابراین اگر مینای دندان شما ضعیف باشد، می تواند به دلیل ژن های شما باشد. ضعیف بودن مینای دندان آن را در برابر حمله باکتری و اسید آسیب پذیر می کند.

بزاق دهان:

تولید بزاق در حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. بزاق دهان باکتری ها و ذرات غذا را از دهان خارج می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. به صورت ژنتیکی، تولید بزاق در برخی افراد بیشتر از دیگران است. تولید کم بزاق می تواند موجب پوسیدگی دندان و تحلیل لثه شود. بنابراین اگر تولید بزاق در شما به طور ژنتیکی پایین است، دهان و دندان شما در معرض خطر قرار دارد.

نامرتبی دندان ها:

سایز فک عامل مهمی در مرتب بودن دندان هاست که معمولا از یکی از والدین به ارث می رسد. در صورتی که سایز فک را از یکی از والدین به ارث برده باشید و سایز دندان های خود را از والد دیگر، احتمال نامرتبی دندان ها در شما وجود دارد. این امر به خصوص در صورت عدم تطابق سایز فک با سایز دندان احتمال بیشتری می یابد.

با وجود ارثی بودن مشکلات دهان و دندان اما با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان حداقل از نیمی از مشکلات پیشگیری کرد. بنابراین اگر دارای سابقه مشکلات دهان و دندان در خانواده خود هستید، همچنان بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

thesterlingdentist

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *