استفاده از گارد دهان در ورزش: شکستن دندان

فهرست مطالب

شکستن یا ساییده شدن دندان چیزی نیست که کسی به دنبال آن باشد. شکستگی یا کنده شدن دندان به خصوص در کودکان و دندان های شیری رایج است. دندان های شیری به دلیل دارا بودن ریشه کوتاه مستعد کنده شدن با ضربه هستند. وارد شدن ضربه به دهان کودکان در طول ورزش بسیار رایج است. برخی افراد نیز به دلیل استرس های روزانه عادت به دندان قروچه دارند. دندان قروچه موجب ساییده شدن دندان و از بین رفتن مینای آن می شود. در اینجاست که گارد دهان به کار می آید. در این مطلب استفاده از گارد دهان در ورزش را بررسی می کنیم.

معمولا اکثر ورزش ها با ضربه و خطر افتادن همراه هستند. به همین دلیل برای پیشگیری از شکستن دندان و وارد آمدن هزینه های سنگین، استفاده از گارد دهان در ورزش توصیه می شود. معمولا گارد دهان با ورزش های تماسی مانند بوکس، بسکتبال یا راگبی تصور می شود. اما حقیقت این است که در هر ورزشی احتمال شکستن دندان وجود دارد.

به همین دلیل توصیه می شود اگر فرزند شما در ورزش های رقابتی و قهرمانی شرکت می کند و به طور کلی در معرض خطر شکستن دندان قرار دارد، برای او یک گارد دهان مخصوص تهیه کنید.

دلایل استفاده از گارد دهان در ورزش:

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بزرگترین و قدیمی ترین انجمن دندانپزشکی ملی در جهان است که اطلاعاتی را در رابطه با سلامت دهان و دندان در دسترس عموم قرار می دهد. این انجمن و همچنین سایر انجمن های دندانپزشکی، توصیه می کنند که به دلایل زیر باید در هنگام ورزش کردن از گارد دهان استفاده شود:

  • مانند بالشی از دندان در برابر ضربه محافظت می کند؛
  • از فک در برابر جراحات مفصلی حاصل از ضربات شدید محافظت می کند؛
  • لب و لثه های ورزشکار را در برابر آسیب های بافت نرم مقاوم تر می کند؛
  • احتمال بروز آسیب های گردن و فک را در ورزشکاران کمتر می کند؛
  • ممکن است به کاهش استرس کمک کند.

طبق نظر انجمن های مشهور دندانپزشکی جهان، استفاده از گارد دهان در ورزش های زیر توصیه می شود:

ورزش های آکروباتیک، بیسبال، بسکتبال، بوکس، هاکی روی چمن، ژیمناستیک، هندبال، هاکی روی یخ، هنرهای رزمی، اسکیت، راگبی، اسکیت بورد، اسکی، چتربازی، فوتبال، سافتبال، اسکواش، موج سواری، والیبال، واترپولو، وزنه برداری، کشتی

استفاده از گارد ممکن است در ابتدا برای فرد دشوار باشد. ریزش بزاق و نگهداری آن در دهان برای فرد دشوار است. اما با کمی تمرین فرد به وجود آن در دهان خود عادت می کند. مزایای استفاده از این روش در محافظت از دندان ها بر سختی های استفاده از آن پیشی می گیرد.

منبع

studiodentaire

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *