جراحی افزایش طول تاج دندان: همه چیز درباره آن

فهرست مطالب

جراحی افزایش طول تاج دندان برای نمایان کردن بخش بیشتری از دندان به دلایل مختلف انجام می شود. از بین بردن ظاهر لثه ای و همچنین اطمینان از اینکه پرکردگی ها و روکش ها پشتیبان کافی را دارند، جزء این دلایل هستند. برای اطمینان از اینکه تاج دندان بلندتر به نظر می رسد، بافت لثه و استخوان برداشته می شوند. این جراحی نسبتاً متداول است.

جراحی افزایش طول تاج دندان به چه دلایلی انجام می شود؟

اگر دندان در خط لثه شکسته شود، افزایش طول تاج دندان قسمت بیشتری از تاج را نمایان می کند. به این ترتیب، به جای اینکه لازم باشد دندان را درآورده و ایمپلنت کار گذاشته شود، با این جراحی جای گذاری روکش روی دندان ممکن می شود. اگر در زیر پرکردگی پوسیدگی ایجاد شود، دندانپزشک از جراحی افزایش طول تاج استفاده خواهد کرد تا روکش را روی دندان ثابت کند.

همانطور که می دانید، برخی از افراد بافت لثه اضافی دارند. این وضعیت معمولاً برای دندان های بالایی ایجاد می شود. به طور معمول نمایان شدن قسمت بیشتری از هرکدام از دندان ها، باعث می شود که لثه ها کوچکتر به نظر رسیده و در نتیجه لبخند لثه ای از بین برود.

بیماری قبل از جراحی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

قبل از جراحی افزایش طول تاج دندان باید به یک پریودنتیست مراجعه کنید تا با استفاده از رادیوگرافی و معاینه وضعیت سلامت لثه و استخوان مشخص شود. قبل از عمل افزایش طول تاج دندان احتمالاً باید دندان ها به طور کامل تمیز شوند. بنابراین، یک جرم گیری عمیق انجام خواهد شد تا پاکت های پریودنتال تمیز شوند. سپس، در صورت نیاز به روکش، یک روکش موقت روی دندان قرار داده می شود تا از دندان محافظت شود. این کار، روند جراحی را تسریع خواهد کرد، زیرا متخصص از میزان استخوان و بافت اطراف آن اطلاعاتی کسب خواهد کرد.

جراحی افزایش طول تاج دندان چطور انجام می شود؟

اکثر جراحی های افزایش طول تاج دندان نیاز به بی حسی های موضعی دارند. طبیعی است که اگر این عمل برای چندین دندان انجام شود، نیاز به زمان بیشتری است. همچنین اگر علاوه بر لثه، نیاز باشد که استخوان نیز برداشته شود، جراحی بیشتر طول خواهد کشید. به این دلیل که در جراحی افزایش طول تاج دندان شکل لثه ها تغییر داده می شود، بافت لثه اطراف دندان های مجاور نیز باید اصلاح شود. بنابراین، حتی اگر جراحی افزایش طول تاج دندان برای یک دندان لازم باشد، برای ایجاد تقارن، بافت لثه دندان مجاور نیز باید تا حدودی اصلاح شود. در اکثر موارد، دندانپزشک تلاش خواهد کرد تا جایی که امکان دارد شکل لثه ها را به طور تدریجی تغییر دهد. معمولاً اگر روکش های موقت دارید، قبل از تغییر شکل لثه ها برداشته و بعد از اتمام جراحی دوباره جایگذاری خواهند شد.

در شروع جراحی، پریودنتیست لثه را برش داده و از دندان جدا خواهد کرد. زمانی که استخوان و ریشه دندان نمایان شدند، دندانپزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا نیازی به برداشتن قسمتی از استخوان هست یا خیر. اگر برداشتن تنها قسمت کمی از بافت لثه کافی باشد، دندانپزشک احتمالاً از روکش های موقت برای دندان استفاده خواهد کرد. بعد از شستشوی ناحیه موردنظر با محلول استریل نمکی، لثه ها بخیه خواهند شد. در بعضی موارد احتمال دارد دندانپزشک محل جراحی را پانسمان کند.

برای بیشتر افراد، حدود سه ماه طول می کشد تا دهان بهبود یابد. هنگامی که محل موردنظر برای انجام فرآیندهای دیگر آماده شد، دندانپزشک روکش موقت دوم را برای ثابت کردن دندانی که بلندتر شده است خواهد ساخت. اگر لثه ها در طول دوران بهبود همچنان کوچک شوند، دندانپزشک قبل از ساخت روکش دائمی زمان بیشتری صبر خواهد کرد.

ملاحظات بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه است؟

برای کاهش تورم بعد از عمل، لازم است که تا دو روز بعد از جراحی از یخ استفاده کنید. همچنین لازم است از دهانشویه استفاده کرده تا بافت لثه ضدعفونی شود. برای دریافت نوع مناسب دهانشویه با جراح خود مشورت کنید. تا زمان بهبودی نسبی، لازم است که بیمار از غذاها و سوپ های نرم و فاقد ادویه های تند استفاده کند تا از ملتهب شدن بافت لثه جلوگیری کند. ممکن است لازم باشد از داروهای مسکن ضد درد نیز در این دوران استفاده کنید.

بعد از 10-7 روز، باید دوباره به پریودنتیست مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد. احتمال دارد پریودنتیست برای اطمینان از اینکه همه چیز رو به راه است درخواست کند که 6-4 هفته دیگر دوباره مراجعه کنید.

همانطور که انتظار می رود، لازم است که بعد از جراحی نیز بهداشت دهان خود را رعایت کنید. می توانید دندان های کنار بخیه ها را مسواک بزنید، اما از مسواک زدن لثه ها حتماً خودداری کنید. اگر می خواهید ذرات غذا را از بین دندان ها دربیاورید، بهتر است از واترجت های دندانی یا خلال دندان استفاده کنید.

عوارض جراحی افزایش طول تاج دندان چیست؟

درست همانند جراحی های دیگر، در جراحی افزایش طول تاج دندان نیز امکان خونریزی ناحیه برای مدتی وجود دارد. ممکن است عفونت نیز بروز کند. از آنجایی که بافت ریشه در طول عمل جراحی در معرض هوا قرار می گیرد، امکان دارد دندان ها نسبت به دماهای سرد و داغ حساس تر شوند. در اکثر موارد این حساسیت خود به خود یا بعد از نصب روکش دائم فروکش می کند.

در صورت متوقف نشدن خونریزی یا درد شدید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر احساس می کنید ناحیه دچار عفونت شده یا متوجه چرک یا تورم شدید، باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین باید مراقب ورم غدد لنفاوی در فک پایینی و گردن خود باشید. به علاوه، اگر پانسمان شل شد یا افتاد، این مسئله را حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

اگر جراحی افزایش طول تاج دندان فقط برای یک دندان انجام شده باشد، ممکن است این دندان بلندتر از دندان های کناری به نظر برسد. علاوه بر این، ممکن است احساس کنید این دندان لق شده و احتمال دارد از جای خود دربیاید. متأسفانه اگر دندانی که افزایش طول داده شده از جای خود دربیاید، جایگذاری دوباره آن سخت تر خواهد بود. پیش از جراحی، پریودنتیست درباره تمامی این احتمالات با شما صحبت خواهد کرد.

منبع:

dentanet

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *