انواع دندان درد و علل بالقوه

اکثر ما حداقل یک بار در زندگی خود دچار درد ناتوان کننده دندان شده ایم و در اولین گام برای آرام شدن یا بدتر شدن دندان منتظر مانده ایم. اما دندان درد انواع مختلفی دارد. با تمایز صحیح انواع دندان درد تشخیص و درمان تسهیل می شود.

انواع دندان درد:

درد تیز و ناتوان کننده:

این دندان درد کمتر از یک درد واقعی است و بیشتر دردی نامنظم یا احساس تیر کشیدن در یک یا چند دندان است. درد معمولا در پاسخ به یک محرک احساس می شود. بنابراین، در هنگام باز کردن دهان، جویدن، خوردن غذاهای سرد و غیره فرد دچار درد می شود. درد معمولا می آید و می رود، اما زمانی که ظاهر می شود بسیار دردناک است. این نوع درد می تواند ناشی از ترک، حفره یا آبسه باشد.

حساسیت شدید دندان:

این نوع درد مشابه آن چیزی است که در بالا گفته شد، اما تنها زمانی احساس می شود که دندان در معرض تغییرات دمایی قرار می گیرد. در موارد شدید، حتی هوای سرد نیز می تواند درد ایجاد کند. همانطور که پوسیدگی، حفره یا آبسه می تواند عامل این درد باشد، اما مسواک زدن محکم یا تحلیل لثه نیز از علل رایج آن است.

درد مداوم و خفیف:

درد مداوم و خفیف در بین انواع دندان درد شایع ترین آن است. هرچند درد معمولا خفیف است، اما پایداری و عمیق و خسته کننده بودن آن می تواند مشکلی جدی تلقی شود. معمولا استفاده از داروهای مسکن درد را از بین می برد، اما نباید به عنوان درمان استفاده شود. درد ممکن است ناشی از آسیب عصبی یا پوسیدگی دندان باشد. بنابراین باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود. این درد معمولا در افرادی دیده می شود که عادت به دندان قروچه دارند.

درد بسیار ناتوان کننده:

از انواع دندان درد این نوع بسیار دردناک است و فرد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کند. در صورت امکان باید همان روز یا روز بعد درمان آغاز شود. این امر به ویژه در مواردی که صورت بیمار متورم شده است ضرورت بیشتری می یابد. تورم صورت می تواند نشانه وجود عفونت دندان یا آبسه باشد.

درد هنگام خوردن:

اگر دندان درد فقط هنگام خوردن شما را دچار مشکل می کند، احتمالا دچار پوسیدگی یا شکستگی دندان شده اید. در این مورد نیز باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. این نوع درد معمولا با مسکن تسکین می یابد. اما نباید درمان را به تاخیر انداخت.

درد در پشت فک:

احساس درد در پشت فک به اندازه سایر انواع دندان درد رایج نیست زیرا معمولا در افرادی دیده می شود که دچار مشکل دندان عقل شده اند. دچار شدن به دندان عقلی که به راحتی رشد نمی کند، خبر خوبی نیست. اما به هر حال باید سریعا درمان شود. در صورت عدم درمان، رشد نادرست دندان عقل می تواند پیامدهای بدتری برای فرد داشته باشد.

منبع

carefreedental