اهمیت تغذیه در بارداری در سلامت دندان های نوزاد:

دندان های نوزاد در موقع تولد دیده نمی شوند. با این حال، اهمیت تغذیه در بارداری در سلامت دندان های نوزاد بسیار زیاد است. دندان های شیری نوزاد زیر لثه هایش قرار دارند و در هفته شش بارداری شروع به رشد می کنند. هر چیزی که شما در بارداری بخورید، بر رشد نوزاد از جمله دندان های وی تاثیر می گذارد.

بین ماه های سه و شش بارداری، دندان های شیری نوزاد شروع به رشد می کنند و قسمت داخلی دندان تحت عنوان عاج و لایه سخت بیرونی تحت عنوان مینا شکل می گیرند.

بارداری و سال های اول زندگی کودک بسیار با اهمیت و خاطره انگیز هستند. در این دوره باید مراقبت بیشتری از خود و کودک به عمل آورید.


نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟


همین الان کلیک کنید و نوبت بگیرید

پیش از تولد نوزاد:

به دلیل اهمیت تغذیه در بارداری در سلامت دندان های نوزاد لازم است توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید. بدین منظور لازم است رژیم غذایی شما حاوی کلسیم و فسفر کافی باشد. کلسیم ماده ای است که برای تشکیل دندان ها ضروری است. بهترین منبع کلسیم لبنیات شامل شیر، پنیر و ماست کم چرب است. فسفر ماده معدنی دیگری است که بر سختی دندان ها تاثیر می گذارد. بدین منظور باید غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت و شیر مصرف کنید.

ویتامین D ماده ای است که به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. مواد غذایی کمی به صورت طبیعی حاوی ویتامین D هستند. بنابراین در صورتی که در منطقه زندگی شما ماهی سالمون پیدا نمی شود، بهتر است به قدر کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. برای اطلاع از دوز مناسب ویتامین D با پزشک زنان و زایمان خود مشورت کنید.

نکاتی در راستای اهمیت تغذیه در بارداری در سلامت دندان های نوزاد:

هر گاه گرسنه گشتید، از مواد غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و مواد لبنی و پروتئینی به جای میان وعده های چرب و شیرین استفاده کنید.

مقدار مصرف مواد شیرین مانند آبنبات و شیرینی را کاهش دهید. این مواد شما را در معرض پوسیدگی دندان قرار می دهند.

در طول روز به دفعات از میان وعده های کوچک اما مغذی استفاده کنید.

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از خشکی دهان و باقی ماندن ذرات غذا در دهان خود جلوگیری کنید.

مصرف فولیک اسید از بسیاری از نواقص مادرزادی جلوگیری می کند. از مکمل فولیک اسید استفاده کنید و غذاهای منبع آن مانند بروکلی، مرکبات، توت فرنگی، موز و غلات را مصرف کنید.

منبع:

suttonkidsdental

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *