بی حسی موضعی: مزایا و معایب

فهرست مطالب

بی حسی موضعی تکنیکی است که امروزه دندانپزشکان برای پیشگیری از ترس و اضطراب بیماران استفاده می کنند. برخی از بیماران به خاطر شدت اضطراب خود از دریافت مراقبت های درمانی اجتناب می کنند. دندانپزشکان داروهای آرام بخش را در فرم های مختلف (قرص، گاز یا اکسید نیتروژن، درون وریدی) استفاده می کنند تا بیمار در وضعیت آرام قرار گیرد. در اثر تزریق بی حسی، تجربه کار دندانپزشکی حتی برای ترسوترین بیماران نیز خوش آیندتر خواهد بود.

مزایای بی حسی موضعی:

استفاده از بی حسی در دندانپزشکی مزایای متعددی دارد، زیرا بیمار در حالت همکاری قرار می گیرد و ترس های خود را فراموش می کند. برخی از مزایای بی حسی موضعی در دندانپزشکی عبارتند از:

تجربه دندانپزشکی بدون درد:

استفاده از بی حسی باعث می شود بیمار پروسه دندانپزشکی را بدون هیچ گونه دردی تجربه کند. از آنجا که اضطراب بیمار با استفاده از تزریق یا دارو از بین رفته است، بیمار می تواند بدون ترس درمان را از سر بگذراند.

از دست نرفتن زمان:

با استفاده از بی حسی، روش های دندانپزشکی که در غیر اینصورت طولانی هستند می توانند در زمان کمتری انجام گیرند. بیمار دیگر مجبور نیست برای جلسات متعدد بازگردد. دندانپزشک نیز قادر است در زمان کمتری کار بیشتری انجام دهد.

وضعیت آرام:

بی حسی موضعی برای بیمارانی مفید است که قادر به کنترل حرکات خود نیستند. برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون یا کودکان مبتلا به ADHD که مدت زمان طولانی نمی توانند آرام بمانند، استفاده از آرام بخش ضروری است. بدین ترتیب دندانپزشک نیز می تواند بدون مقاومت یا حرکات غیرقابل کنترل بیمار کار خود را انجام دهد.

مقرون به صرفه:

هزینه استفاده از بی حسی برای بیماران مقرون به صرفه و قابل پرداخت است.

معایب:

بیمارانی که با مصرف دارو راحت نیستند، ممکن است با مصرف داروی آرامبخش دندانپزشکی نیز راحت نباشند، زیرا این روش شامل استفاده از اکسید نیتروژن یا داروهای ضد اضطراب آرام بخش، با تزریق داخل وریدی یا بیهوشی، می شود. برخی از بیماران نیز ممکن است در مورد عوارض آن دچار نگرانی باشند. برخی از معایب بی حسی دندانپزشکی عبارتند از:

تاثیر داروی مخدر یا گاز:

بیماران بسته به تحمل خود واکنش متفاوتی به داروی بی حسی دارند. تعیین سطح مناسب برای بیمار جهت پیشگیری از عوارض جانبی غیرمنتظره در بیمار ضروری است.

عدم پوشش توسط بیمه دندانپزشکی:

برخی بیمه های دندانپزشکی استفاده از بی حسی را پوشش نمی دهند. بنابراین بیمار باید هزینه را خود پرداخت کند. پیش از انجام هر روش در مورد پوشش بیمه آن اطلاع کسب کنید.

تداخل دارویی:

بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می کنند ممکن است در صورت استفاده از بی حسی دچار عوارض جانبی خاصی شوند. بهتر است پیش از شروع کار دندانپزشک را از داروهای مصرفی خود آگاه کنید.

دندانپزشکان توصیه می کنند که افراد دو بار در سال برای معاینه مراجعه کنند. اما زمانی که ترس بیمار از دندانپزشک کنترل و درمان نشود، ممکن است شرایط وی تشدید شود. معایب استفاده از بی حسی اندک است، اما زمانی که اثرات دراز مدت عدم مراقبت از دندان ها در نظر گرفته شود می توان از آن چشم پوشی کرد.

با استفاده از بی حسی موضعی، مشکل در طول انجام کار حل خواهد شد. آنچه لازم است افراد بدانند این است که با وجود دندانپزشکی ماهر و با تجربه مشکلات و عوارض درمان کاملا تحت کنترل است.

منبع

stlawrencedentistry

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *