تاثیر الکل بر دندان: بهداشت دهان و دندان

فهرست مطالب

مصرف بیش از حد الکل برای سلامت عمومی بدن مضر است که از این بین می توان به سطح قند خون و سلامت کبد اشاره کرد. با این حال تاثیر مضر الکل به این دو مورد محدود نمی شود. تاثیر الکل بر دندان و لثه نیز باعث کاهش سلامت کلی آنها می شود.

افرادی که از مقدار زیادی نوشیدنی الکلی استفاده می کنند در معرض پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آفت دهان، سرطان دهان و سایر مشکلات دهان و دندان قرار دارند. با این حال، کسانی که مقدار کمی الکل استفاده می کنند نیز در معرض تاثیرات مخرب این ماده بر دندان قرار دارند.

تاثیر الکل بر دندان:

زرد شدن دندان:

نوشیدنی ها به دلیل دارا بودن کروموژن دارای رنگدانه هستند. این ماده به راحتی به مینای دندان می چسبد و با استفاده از اسید موجود در نوشیدنی الکلی موجب تضعیف مینای دندان و زرد شدن آن می شوند. نوشیدنی های تیره تر مانند شراب قرمز به همراه نوشابه های سیاه تاثیر مخرب تری بر رنگ دندان دارند. سفید کردن دندان با هزینه زیادی همراه است. پیشگیری از تغییر رنگ دندان بهتر است صرف هزینه و زمان زیاد برای داشتن لبخندی زیبا است.

خشکی دهان:

نوشیدنی هایی که درصد بالایی از الکل دارند، باعث خشکی دهان می شوند. همه می دانیم که بزاق دهان به زدودن باکتری و پلاک از روی دندان کمک می کند و با این کار از بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. قطع مصرف الکل می تواند به رفع کامل مشکل کمک کند.

پوسیدگی دندان:

محتوای شکر این نوع نوشیدنی ها بسیار بالا است. شکر مهم ترین ریسک فاکتور پوسیدگی دندان است زیرا باکتری های موجود در دهان از شکر تغذیه می کنند. در نتیجه، مصرف مداوم نوشیدنی های شیرین باعث تکثیر بیشتر باکتری ها می شود. در عین حال، افزودن طعم لیمو به این نوع نوشیدنی ها باعث تخریب بیشتر مینای دندان و افزایش حساسیت و پوسیدگی دندان می شود.

روش های محافظت از دندان:

ترک کامل این نوع نوشیدنی ها می تواند سلامت دندان های شما را تضمین کند. نوشیدنی خود را با آب ساده جایگزین کنید. پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی و شیرین دهان خود را با آب تمیز کنید. استفاده از مسواک تا یک ساعت پس از مصرف این نوشیدنی ها به مینای دندان آسیب بیشتری وارد می کند. نوشیدنی خود را با نی بنوشید و مایع را بلافاصله قورت دهید. هر شش ماه برای بررسی سلامت دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

wcdentalarts

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *