تاثیر ایمپلنت در MRI: اشکال در تصاویر؟

فهرست مطالب

از افرادی که برای MRI ارجاع داده می شوند، خواسته می شود که تمام اشیای فلزی را از خود دور کنند. اما در کسانی که دندان های خود را ایمپلنت کرده اند یا از ترمیم های فلزی در دندان های خود استفاده کرده اند، این کار امکان پذیر نیست. تاثیر ایمپلنت در MRI چیست؟

برای اینکه یک ماده با یک میدان مغناطیسی تداخل ایجاد کند، ماده باید دارای یک ویژگی به نام فرومغناطیس باشد. تیتانیوم دارای این ویژگی نیست، بنابراین نباید با میدان مغناطیسی تداخل ایجاد کند. مواد متداول فرومغناطیس شامل آهن، نیکل، کبالت و آلیاژهای این فلزات (از جمله فولاد ضد زنگ) هستند که بسیاری از آنها در مواد مورد استفاده در دندانپزشکی یافت می شوند. این فلزات میدان مغناطیسی محلی ایجاد شده توسط سیستم تصویربرداری MR در این ناحیه را مختل خواهند کرد و ممکن است باعث تاری تصویر شوند.

این مسئله از ديدگاه دندانپزشکی چطور تفسیر می شود؟

اگر آلیاژ تیتانیوم در ایمپلنت حاوی یک ماده فرومغناطیسی باشد یا اگر آلیاژ بخشی از ترمیم نهایی کرونال (یعنی تاج یا پل) باشد، بسته به مقدار مواد فرومغناطیسی (یعنی تعداد ایمپلنت ها و توزیع آنها در فک) و نوع توالی تصویربرداری که در تصویر MR مورد استفاده قرار می گیرد، تصویر در منطقه مورد نظر تا حدی دچار تاری و عدم شفافیت می شود.

بنابراین، تاثیر ایمپلنت در MRI به محل تصویر برداری بستگی دارد. اگر محل مورد نظر پا باشد و بیمار در دهان خود چند ایمپلنت داشته باشد، احتمالا این امر اشکالی ایجاد نمی کند. اما اگر محل تصویربرداری مغز باشد، تاثیر ایمپلنت در MRI بیشتر می شود و تصاویر تا حد زیادی دچار اشکال می شوند.

تاثیر ایمپلنت در MRI در چه بیمارانی مشکل ساز است؟

برخی از بیماران علاوه بر ابتلا به مشکلات دهان و دندان به سایر بیماری های جسمی نیز مبتلا هستند. از اینرو، به دفعات بیشتری برای استفاده از روش های تشخیصی مانند MRI نیاز دارند. معمولا از MRI در بیماران مبتلا به تومورهای مغزی، بیماری های سر و گردن، آسیب های نخاعی، بررسی چشم، گوش و سایر اعضای سر و بیماری های مغز و اعصاب استفاده می شود. بنابراین بهتر است در این دسته بیماران از سایر روش های ترمیمی، برای مثال پروتزهای دندانی متحرک، استفاده شود. با وجودی که آلیاژ تیتانیوم برای MRI اشکالی ایجاد نمی کند، بهتر است دندانپزشک را از بیماری های خود مطلع سازید تا در مورد سایر بخش های ایمپلنت و ترمیم های دندانپزشکی تصمیمات بهتری برای شما اتخاذ شود. در عین حال، در زمان مراجعه به مرکز تصویربرداری MRI، مسئول مربوطه را از وجود ایمپلنت و ترمیم های دندانپزشکی در دهان خود مطلع سازید. در صورتی که از بریج، اوردنچر متحرک یا سایر انواع پروتزهای متحرک استفاده می کنید، آنها را از دهان خود خارج کنید.

منبع:

oasisdiscussions

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *