تاخیر در رشد دندان شیری:

فهرست مطالب

والدین جدید منتظر آن لحظه شیرین هستند که دو مروارید سفید کوچک را در دهان نوزاد ببینند. بنابراین طبیعی است که تاخیر در رشد دندان شیری برای آنها نگران کننده باشد. با اینکه این تاخیر در اغلب کودکان جای نگرانی ندارد، اما برخی عوامل می توانند زمینه ساز آن باشند.

دندان های شیری معمولا چه زمانی بیرون می زنند؟

زمانی که نوزاد به دنیا می آید بیشتر دندان هایش زیر خط لثه شکل یافته اند و معمولا تا سن 6 ماهگی بیرون می زنند. تمامی دندان های شیری تا 3 سالگی در دهان ظاهر می شوند.

تاخیر در رشد دندان شیری چه زمانی غیر طبیعی است؟

تاخیر در رشد دندان شیری تا سن 18 ماهگی غیر طبیعی تلقی می شود و باید به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. بیرون زدن اولین دندان شیری از 4 تا 15 ماهگی طبیعی است و سایر دندان ها طبق روال بیرون می زنند. بیشتر کودکان تا 11 ماهگی 4 دندان دارند. در 15 ماهگی انتظار داریم 8 دندان دیده شود. وجود 12 دندان در دهان نوزاد در 19 ماهگی طبیعی تلقی می شود و این مقدار در 27 ماهگی باید به 20 دندان برسد.

دندان های دائمی در حدود 6 سالگی شروع به بیرون زدن می کنند.

تاخیر در رشد دندان شیری لزوما محلی برای نگرانی نیست، اما در موارد معدود، نداشتن دندان می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل پزشکی باشد.

علل تاخیر در رشد دندان شیری:

گاهی تاخیر در رشد دندان شیری تنها به دلیل سابقه خانوادگی ایجاد می شود. وزن پایین نوزاد هنگام تولد و نارس بودن او نیز از علل این تاخیر به شمار می رود. در این شرایط ممکن است مینای دندان نیز دچار نقیصه باشد.

برخی بیماری های ژنتیکی مانند آملوژنزيس ايمپرفكتا و برخی دیگر می توانند عاملی بر این مشکل باشند.

کمبود ویتامین D و کلسیم از دیگر عوامل موثر در تاخیر رشد دندان هستند.

در مواردی نیز ابتلا به سندرم داون و کم کاری تیروئید می توانند موجب بروز این مشکل شوند.

آیا این موضوع مشکل ساز است؟

به طور کلی تاخیری که در اثر وجود یک مشکل زمینه ساز پزشکی ایجاد نشده باشد، جای نگرانی ندارد اما می تواند باعث بروز مشکلات دهان و دندان در مراحل بعدی غمر باشد. مطالعات نشان می دهند که احتمال نیاز به درمان های ارتودنسی در بزرگسالی در این دسته افراد حدود 30 درصد بیشتر از جمعیت عادی است. بنابراین بهتر است در 7 سالگی کودک تحت نظر یک ارتودنتیست قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل راه حل های درمانی بررسی شوند.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *