ترمیم بریج دندان: علل و نحوه پیشگیری

فهرست مطالب

بریج دندان می تواند چند دهه عمر کند، اما گاهی نیاز به ترمیم و تعویض دارد. بریج دندان ابزار ثابتی است که به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. معمولا، دندان مصنوعی روی دو دندان سالم در مجاورت فضای خالی متصل می شود. ترمیم بریج دندان ممکن است به دلیل شکستن آن یا مشکلی لازم شود که دندانپزشک در زمان معاینه دندان تشخیص دهد.

علل نیاز به ترمیم بریج دندان:

بسیاری از بریج های دندان از سرامیک یا پرسلین ساخته شده اند و به قاب زیرین فلزی متصل شده اند تا بتوانند استحکام خوبی به جای دندان از دست رفته ایجاد کنند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند موجب نیاز به ترمیم بریج دندان شود. باکتری ها از زیر بریج و خط اتصال دندان و بریج به دندان اباتمنت نفوذ کرده و موجب پوسیدگی آن می شود. در برخی موارد نیز، دندان اباتمنت دچار ترک یا شکستگی می شود. در صورتی که دندان اباتمنت ثبات و استحکام خود را از دست دهد، بریج نمی تواند در برابر فشار حاصل از جویدن مقاومت کند.

مشکلاتی که در خود بریج به وجود می آیند عبارتند از شکستن فلز زیرین و شکستن پوشش یا دندان مصنوعی. شکستن بریج می تواند در اثر دندان قروچه، جویدن اجسام سخت یا شکستن گردو و پسته با دندان باشد.

گاهی برای ترمیم بریج دندان هیچ گونه مشکلی از نظر ساختاری وجود ندارد، اما بریج با دهان تطابق ندارد یا رنگ آن با دندان های اطراف مشابهت ندارد. در برخی موارد، بیمار پس از جایگزینی دندان ها با بریج، برای بلیچینگ دندان های طبیعی خود اقدام می کند. بلیچینگ موجب سفیدتر شدن دندان های طبیعی می شود، اما تاثیری در رنگ بریج ندارد. بنابراین، رنگ دندان های اطراف با بریج متفاوت خواهد شد، که برای اغلب بیماران اتفاق مطلوبی نیست.

چه زمانی به ترمیم بریج دندان نیاز است؟

بریج دندان درمان موثری برای جایگزینی دندان از دست رفته است، اما راه حلی دائمی نیست. بر اساس آمار، بریج دندان طول عمری در حدود 5 تا 35 سال دارد. اما از آنجا که دندان اباتمنت پوشیده شده است، علائم پوسیدگی واضح نیست و حساسیت دندان یا لثه در اطراف بریج دندان می توند نشانه ای برای نیاز به ترمیم بریج دندان باشد. ممکن است متوجه بروز ترک در دندان شده باشید یا تکه ای از پرسلین افتاده باشد. در صورتی که متوجه وجود ترک یا لب پریدگی در بریج دندان شدید، دچار دندان درد یا حساسیت دندان در موقع مسواک زدن یا غذا خوردن شده اید، برای معاینه بریج دندان باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترمیم بریج دندان:

ترمیم بریج دندان به علت بروز مشکل بستگی دارد. در صورتی که مشکل از دندان اباتمنت ناشی شده باشد، اغلب لازم است بریج دندان شکسته شود. زمانی که دندان حامی بریج درمان شد، و اگر هنوز سالم باشد، یک بریج جدید برای شما ساخته می شود. اگر دندانپزشک قادر به نجات دندان اباتمنت نباشد، کل دندان های از دست رفته را می توان با استفاده از ایمپلنت یا اوردنچر بر پایه ایمپلنت جایگزین کرد. این روش های درمان به صورت جراحی در استخوان فک جایگذاری می شوند.

در صورتی که پوشش پرسلین بریج شکسته باشد یا ترک خورده باشد، اما کلیت ساختار بریج سالم باشد، دندانپزشک می تواند پوشش را ترمیم کند. گاهی، امکان ترمیم بریج دندان در شرایطی که دندان مصنوعی آن شکسته است نیز وجود دارد.

مراقبت از بریج جدید:

هنگامی که یک دندان به علت بیماری، پیری و یا حادثه ای ناگوار از دست می رود، جایگزین کردن آن به دلایل زیبایی شناختی و عملکردی بسیار مهم است. یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از بریج دندان است. مراقبت از بریج دندان در افزایش عمر و عملکرد آن و عدم نیاز به ترمیم بریج دندان اهمیت زیادی دارد.

مراقبت از بریج دندان:

هنگامی که یک دندان می افتد، این احتمال وجود دارد که دندان های کناری برای پر کردن فضای خالی حرکت کنند. افرادی که دندان های خود را از دست داده اند در معرض خطر ابتلا به بیماری های لثه، اشکال در تلفظ حروف، مشکلات فک، پوسیدگی دندان و افتادگی صورت قرار دارند. یکی از راه های محبوب برای پیشگیری از این موارد قرار دادن یک بریج دندان در محل دندان از دست رفته است.

بریج دندان از پرسلین با یک ساختار زیرین فلزی ساخته شده است. معمولا تاج ها روی دو دندان کناری بریج قرار داده می شوند؛ سپس بریج روی این تاج ها نصب می شود تا در محل خود ثابت شود.

زمانی که صحبت از حفظ زیبایی لبخند به میان می آید، مراقبت از بریج دندان اهمیت زیادی می یابد. بنابراین ضروری است که هر فرد بداند چگونه دندان ها و بریج را تمیز کند و از آنها مراقبت کند.

زمانی که فرد تصمیم به استفاده از بریج به جای دندان از دست رفته می گیرد، ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کند تا دندان ها برای قرارگیری بریج آماده شوند. در این جلسه یک دندان پلاستیکی موقت در محل بریج قرار می گیرد تا از حرکت سایر دندان ها پیشگیری کند. مراقبت برای پیشگیری از نیاز به ترمیم بریج دندان از زمان قرارگیری این دندان موقت آغاز می شود. در این دوره، بیمار باید از مصرف مواد غذایی سخت و چسبناک پرهیز کند که می توانند به دندان موقت آسیب بزنند یا آن را از محل خود جدا کنند.

پس از قرار گیری بریج دائمی، مراقبت از آن تضمین کننده عمر طولانی آن و عدم نیاز به ترمیم بریج دندان پس از چند سال است. مراقبت از بریج دندان بدین معنی است که باید به صورت مرتب مسواک بزنید و محل بین بریج و دندان طبیعی را با دقت بیشتری نخ دندان بکشید.

بیماران باید از دندانپزشک خود بخواهند که دستورالعمل های مراقبت و تمیز کردن بریج را به آنها آموزش دهند.

مشابه دندان های طبیعی، مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن این اطمینان را به شما می دهد که بریج دندان سال ها ظاهر خوبی خواهد داشت.

درمان های دندانپزشکی اغلب گران هستند. بنابراین اگر در سال های گذشته با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث از دست رفتن دندان های طبیعی خود شده اید، دیگر این اشتباه را در مورد بریج یا ایمپلنت خود تکرار نکنید. به روش های جایگزینی دندان از دست رفته به عنوان شانس دومی برای زیبایی لبخند خود فکر کنید و اطمینان یابید که از تمام روش های مراقبت از آن ها آگاهی دارید.

منبع:

dentalfind

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *