تفاوت بین اینویزیلاین و ریتینر:

فهرست مطالب

اینویزیلاین یکی از محبوب ترین ابزارهای جایگزین بریس در ارتودنسی است که به جهت شفافیت و متحرک بودن رواج زیادی یافته است. شاید در نگاه اول این ابزار شبیه ریتینر شفاف باشد. هر چند که ظاهر آنها در نگاه اول گمراه کننده است، اما تفاوت بین اینویزیلاین و ریتینر در عملکرد آنهاست.

تفاوت بین اینویزیلاین و ریتینر:

ویژگی های ریتینر متحرک:

ریتینر متحرک برای نگاه داشتن دندان در جای خود پس از درمان ارتودنسی و برای پیشگیری از عود ارتودنسی طراحی شده است. این ابزار با استفاده از قالب گیری و به صورت سفارشی ساخته می شود.

زمانی که بریس ها برداشته می شوند، به هر بیمار ترکیبی از ریتینر متحرک و ثابت داده می شود. ریتینر ابزاری دائمی است و تنها زمانی استفاده می شود که بریس ها برداشته می شوند و دندان در موقعیت صحیح قرار گرفته است. در این زمان دندان ها در بالاترین ریسک عود درمان قرار دارند.

پس از یک سال استفاده تمام وقت، تنها باید از ریتینر در شب استفاده کنید. در صورتی که پس از مدتی احساس تنگ بودن در ریتینر داشتید، به این معنی است که دندان ها در حال حرکت هستند و شما به مدت کافی از ریتینر خود استفاده نمی کنید.

ویژگی های اینویزیلاین:

اینویزیلاین نیز مانند ریتینر از پلاستیک شفاف سفارشی ساخته می شود. اما مهم ترین تفاوت بین اینویزیلاین و ریتینر در این است که اینویزیلاین دقیقا متناسب با وضعیت فعلی دندان های شما ساخته نمی شود. بلکه به نحوی طراحی می شود تا کمی به دندان ها فشار وارد کند و آنها را حرکت دهد. در طول درمان، به شما چند الاینر داده خواهد شد که هر بار باید با حرکت دندان ها از ست جدید استفاده کنید.

با نگاهی دقیق تر متوجه چند تفاوت بین اینویزیلاین و ریتینر می شویم:

الاینر از مواد ترموپلاستیک پزشکی خاص ساخته شده است و کمی نازک تر از اغلب ریتینرهای متحرک است.

برای راحتی بیشتر، لبه های اینویزیلاین دور حاشیه دندان را می گیرد در حالی که ریتینر حاشیه صاف تری دارد که دور خط لثه قرار می گیرد.

اینویزیلاین دارای اتصالات خاصی است که به حرکت دادن دندان کمک می کند.

اینویزیلاین دارای فضای اضافه برای تطابق با دندان های در حال رشد است. اما چنین چیزی در مورد ریتینر صدق نمی کند.

منبع:

sensu

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *