تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی:

فهرست مطالب

اولین مرتبه معرفی رادیولوژی در جهان، اشعه ایکس، در سال 1895 در آلمان بود. شاید شما هم اولین عمس رادیوگرافی را در یکی از وبگردی های خود دیده باشید. عکسی از دست همسر مخترع این دستگاه که حلقه اش نیز در انگشتش است. از آن زمان تا به حال از این روش در تشخیص بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. پیشرفت های تکنولوژی باعث شده است که این روش تشخیصی با تحولات زیادی رو به رو شود. با معرفی تکنیک های جدید، بهتر است با تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی آشنا شویم. روش های جدید توانسته اند بسیاری از مشکلات پیشین را برطرف کنند.

تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی:

مانند دیگر رسانه های فیلمی، رادیوگرافی دندان نیز از فیلم های سنتی به دیجیتال رسیده است. در حال حاضر استفاده از رایوگرافی دیجیتال دندان در بیمارستان ها و کلینیک های مجهز دندانپزشکی رواج بیشتری دارد. در مطب های خصوصی و قدیمی استفاده از رادیوگرافی معمولی رایج تر است. هزینه بالا و کار زیاد برای نصب تجهیزات جدید و آموزش پرسنل مطب، از مهمترین عواملی هستند که باعث عدم تمایل دندانپزشکان به استفاده از این روش در مطب های خصوصی می شود. با این حال با در نظر گرفتن تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی می توان به مزایای این روش برای بیمار و دندانپزشک پی برد.

ویژگی های رادیوگرافی دیجیتال:

  • فیلم بلافاصله پردازش می شود و برای بررسی توسط دندانپزشک در دسترس است. در حالی که فیلم رادیوگرافی باید آماده شود.
  • برای رسیدن به تصویر با کیفیت در این روش به تابش کمتری نیاز است.
  • امکان تغییر روشنایی و کنتراست تصویر باعث بهبود کیفیت تصویر می شوند.
  • تصاویر در یک پوشه کامپیوتری ذخیره می شوند.
  • رادیوگرافی دیجیتال تصاویر بزرگتری تولید می کند تا پوسیدگی های جزئی نیز دیده شوند.
  • قیمت اولیه خرید تجهیزات بالاست، اما در طولانی مدت ارزان تر و به صرفه تر است.
  • در برخی موارد پیچیده درمانی شاید لازم باشد از نظر یک متخصص دیگر کمک گرفته شود. در این روش امکان ارسال سریع تصاویر به دندانپزشک دیگری برای دریافت مشاوره وجود دارد.

با وجود تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی و مزایای آن، رادیوگرافی معمولی هنوز هم مزایایی دارد که باعث می شود دندانپزشکان این دستگاه های قدیمی را در مطب خود نگه دارند. در ادامه برخی از مزایای آن را با هم بررسی می کنیم.

ویژگی های رادیوگرافی معمولی:

  • کیفیت بالای تصویر
  • بسیاری از مطب ها با این دستگاه ها تجهیز شده اند که کاملا قابل استفاده هستند و تغییر آنها به صرف هزینه زیادی نیاز دارد.
  • فیلم رادیوگرافی نازک تر از سنسور دیجیتال است. بنابراین زمانی که در دهان بیمار قرار می گیرند، ناراحتی کمتری برای بیمار ایجاد می کنند.
  • نیازی به آموزش پرسنل نیست.
  • ضدعفونی تجهیزات در این روش ساده تر است.
  • فیلم های رادیوگرافی را نمی تواند تغییر داد در حالی که امکان ویزایش تصویر دیجیتال وجود دارد. این ویژگی باعث بروز دعوی های تقلب و مسائل حقوقی در مورد رادیوگرافی دیجیتال می شود.

امروزه به آرامی رادیوگرافی دیجیتال جای خود را در مطب های دندانپزشکی باز کرده است. هر یک از این روش ها از مزایا و معایبی برخوردار هستند و بر دیگری برتری خاصی ندارند. به طور کلی، هزینه مورد نیاز، راحتی بیمار در مطب دندانپزشکی و میزان آموزش دستیاران در محیط کار عمده تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی است.

چرا بهتر است به مرکزی مراجعه کنیم که دارای تجهیزات رادیوگرافی دیجیتال است؟

برای درک بهتر تفاوت رادیوگرافی دیجیتال با رادیوگرافی معمولی در دندانپزشکی شاید لازم باشد مزایای رادیوگرافی دیجیتال را مرور کنیم.

در بهترین حالت، رابطه دندانپزشک و بیمار باید به طور متقابل سودمند باشد. دندانپزشکان سلامت بیماران را بهبود می بخشند و بیماران وضعیت مالی دندانپزشکان را بهبود می بخشند. یک مطب موفق می تواند خدمات بهتر و به روز تری را به بیمار ارائه دهد. از این دست خدمات می توان به مزایای رادیوگرافی دیجیتال نسبت به روش های سنتی اشاره کرد.

اما مانند هر رابطه تجاری بین مشتریان و کارکنان، تنش ها و مناقشاتی نیز ممکن است به وجود آید. گاهی برای ایجاد یک برنامه درمان که دندانپزشک به آن اعتماد کافی داشته باشد، ممکن است لازم باشد بیمار به دفعات تحت رادیوگرافی قرار گیرد. به دلیل صدمات بالقوه، برخی از بیماران از این کار اجتناب می کنند.

مزایای رادیوگرافی دیجیتال:

مزایای رادیوگرافی دیجیتال مانند زمان گرفتن سریع، بهبود کیفیت تصویر و میزان تابش کم می تواند به مصاحله ای بین دندانپزشک و بیمار تبدیل شود.

از سوی دیگر در روش های سنتی، بیمار روی صندلی نشسته است و دیگران با نگاه کردن به یک فیلم کوچک درباره او تصمیم می گیرند. این امر می تواند اعتماد به درمان و پذیرش دلیل نیاز به اعمال درمانی پیچیده را با مشکل مواجه سازد. در حالی که تصاویر دیجیتال معمولا در مانیتورهای بزرگ قابل نمایش هستند و بیمار می تواند به خوبی از وضعیت خود آگاهی یابد.

در عین حال، به دلیل کیفیت بالای تصویر در این روش، امکان تغییر کنتراست و رنگ تصویر، امکان زوم روی تصویر و سایر ویژگی های دیجیتال، تشخیص حفره های زیر و مشکلات جزئی دهان و دندان دقیق تر و بهتر است. بنابراین دندانپزشک می تواند درمان دقیق تر و بهتری را به بیمار ارائه دهد.

صرفه جویی در زمان از دیگر مزایای رادیوگرافی دیجیتال است. کیفیت بالای تصاویر و عدم نیاز به پردازش فیلم رادیوگرافی دیجیتال مساوی با صرفه جویی در زمان است. صرفه جویی در زمان گرفتن و چاپ فیلم به نفع دندانپزشک و بیمار است. در طول هفته ها و ماه ها، همین دقایق اندک صرف شده برای گرفتن و پردازش فیلم رادیوگرافی، به ساعت های زیادی تبدیل می شوند. به عبارت دیگر، زمانی که پیش از این برای انتظار جهت رسیدن فیلم رادیوگرافی صرف می شد، با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال می تواند صرف معاینه یک بیمار در صف انتظار شود.

مزیت صرفه جویی در زمان برای بیمار نیز مهم است. تفاوتی ندارد چقدر محیط کلینیک دندانپزشکی مطلوب باشد، هیچ کس دوست ندارد حتی یک دقیقه بیشتر از میزان مورد نیاز روی صندلی دندانپزشک بخوابد. اگر زمان صرف شده برای درمان هر بیمار از یک ساعت و نیم به یک ساعت تقلیل یابد، بیمار نیز از زمان صرف شده در مطب دندانپزشکی راضی خواهد بود. اگر بیمار حس کند که کلینیک دندانپزشکی برای وقت او ارزش قائل شده است، به احتمال بیشتری باز هم برای معاینه و درمان به آن بازخواهد گشت.

امروزه بیماران بیشتر از قبل در مورد تابش نگران هستند. در رادیوگرافی سنتی ممکن است بیمار حرکت کند یا فیلم در دهانش بلغزد. این امر باعث تکرار رادیوگرافی خواهد شد. بنابراین نه تنها روند جابجایی و جای گذاری فیلم، گرفتن عکس و تکرار آن و پردازش فیلم زمانبر و پر هزینه است، بیمار را در معرض میزان تابش غیر ضروری قرار می دهد.

اما رادیوگرافی دیجیتال می تواند سطح تابش اشعه را تا 85٪ کاهش دهد. دریافت اطلاعات در این روش برای سلامت بیمار خطر کمتری دارد و هزینه کمتری نیز به دندانپزشک وارد می کند.

منبع:

canadianacademyofdentalhygiene

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *