تفاوت پر کننده آمالگام با کامپوزیت:

فهرست مطالب

تفاوت پر کننده آمالگام با کامپوزیت چیست؟ آمالگام نوعی پرکننده فلزی است که از ترکیب چند ماده جیوه، نقره، قلع و مس درست می شود. این ماده 150 سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت پر کننده آمالگام با کامپوزیت:

پر کننده آمالگام ماده مقاومی است، اما برای قرار دادن آن روی دندان باید قسمت های بیشتری از بخش سالم دندان نیز تراشیده شود. این امر بدین دلیل است که پر کننده آمالگام به دندان متصل نمی شود. بنابراین بخشی از قسمت های سالم دندان باید برداشته شوند تا سوراخ به حدی بزرگ و عمیق شود که پر کننده به راحتی در آن جای گیرد. بنابراین تضعیف دیواره دندان قابل انتظار است.

تا زمانی که پر کننده آمالگام در شرایط خوبی است، نیازی نیست تا زمان فرسوده شدن پر کننده آن را تعویض کنید مگر آنکه بیمار از ظاهر دندان خود ناراضی باشد.

در تفاوت پر کننده آمالگام با کامپوزیت می توان اشاره کرد که این ماده هم رنگ دندان و ترکیبی از پلاستیک و شیشه است. می توان آن را در سایه های مختلف درست کرد تا هم رنگ دندان باشد. پر کننده کامپوزیت به دندان می چسبد. در نتیجه قسمت های کمی از آن لازم است برداشته شود. پر کننده کامپوزیت به دندان استحکام می بخشد. در حالی که پر کننده آمالگام آن را تضعیف می کند. بنابراین پس از چند سال، شکستن دندان در مواردی که دندان با آمالگام پر شده است، در برخی از بیماران دچار پوسیدگی وسیع دیده می شود.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت، زمانی که قسمت های پوسیده دندان دریل شدند، پر کننده کامپوزیت به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده می شود. سپس نور خاصی به هر لایه تابانده می شود تا ماده سخت شود. زمانی که دندان به صورت کامل پر شد، سطوح دندان پولیش می شود تا هیچ بخش اضافه ای نماند. پس از این روش دندان ظاهری طبیعی دارد و با لبخند زدن یا حرف زدن، وجود پر کننده در دندان به راحتی برای دیگران قابل تشخیص نیست.

پر کننده آمالگام پس از مدت کوتاهی سیاه می شود و ظاهر دندان را تغییر می دهد. زمانی که بیمار می خندد، خمیازه می کشد یا حرف می زند، این رنگ سیاه ظاهر نامطلوبی ایجاد می کند.

این مشکل در پر کننده کامپوزیت حل شده است. در صورتی که در مورد پر کننده ها هر سوال دیگری دارید، با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

منبع:

fallcreekdentistry

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *