جراحی دندان عقل در نسج نرم:

فهرست مطالب

نهفتگی دندان عقل بدین معناست که تاج دندان از فک بیرون آمده است اما هنوز زیر خط لثه قرار دارد و به طور کامل وارد فضای دهان نشده است. یک دندان معمولی که در نسج نرم نهفته است را می توان با یک جراحی ساده وارد فضای دهان کرد اما اگر این نهفتگی در مورد دندان عقل باشد، بهتر است کل دندان کشیده شود. جراحی دندان عقل در نسج نرم اهمیت دارد زیرا می تواند از مشکلات متعدد دهان و دندان پیشگیری کند. خوشبختانه، جراحی دندان عقل در نسج نرم بسیار ساده تر از جراحی دندانی است که در استخوان فک نهفته است.

انواع نهفتگی دندان عقل:

نهفتگی دندان عقل به دو دسته تقسیم می شود:

  • نهفتگی نسج نرم که در آن بخش بالایی دندان عقل (تاج دندان از استخوان بیرون زده است اما به طور کاملا از بافت لثه بیرون نزده است.
  • نهفتگی نسج سخت که در آن دندان هنوز در استخوان فک قرار دارد. نهفتگی کامل استخوانی زمانی به کار می رود که دندان به طور کامل توسط بافت استخوانی محاصره شده است، در حالی که نهفتگی نیمه استخوانی زمانی به کار می رود که دندان تا حدی از استخوان بیرون زده است.

چرا دندان عقل دچار نهفتگی در نسج نرم می شود؟

دلایل زیادی برای نهفتگی دندان عقل ذکر می شود که نظریه های مختلف به تکامل بشر، تغییر عادات غذایی وی و در نتیجه عدم نیاز به وجود دندان عقل برای جویدن سبزیجات و گوشت خام، و بزرگ تر شدن مغز در طول اعصار و در نتیجه کمتر شدن فضای دهان اشاره می کنند.

در یکی از این نظریه ها، اشاره می شود که رعایت بهداشت دهان و دندان از دیگر علل نهفتگی دندان عقل به شمار می رود. در واقع، در قرون گذشته، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب از دست رفتن زودهنگام دندان های دائمی می شود. در نتیجه، رشد یک سری دندان در حدود 20 سالگی می توانست خبر خوشی برای راحتی بیشتر در غذا خوردن باشد. در آن زمان، به دلیل نبود دندان های مولر دائمی، دندان عقل به راحتی وارد فضای فک می شود. این در حالی است که امروزه حفظ دندان های دائمی تا سنین بالاتر، فضای دهان را برای این دندان ها کمتر کرده است.

نهفتگی دندان عقل در نسج نرم زمانی رخ می دهد که فضای کافی در فک برای رشد دندان وجود دارد، اما فصای کافی برای بیرون زدن آن از لثه و ورود دندان به دهان وجود ندارد. در اینجا، جراحی دندان عقل در نسج نرم ضرورت می یابد.

عوارض عدم جراحی دندان عقل در نسج نرم چیست؟

دندان عقل در دوره جوانی رشد می کند. از آنجا که سایر دندان های دائمی در نوجوانی ظاهر می شوند، رشد دیرهنگام دندان عقل می تواند بدین معنی باشد که دهان دچار کمبود فضا و در هم ریختگی شده است. زمانی که دندان ها دچار درهم ریختگی شوند، مستعد ابتلا به بیماری می شوند زیرا رعایت بهداشت دهان و دندان دیگر به سادگی صورت نمی گیرد. شلوغی دهان بدین معنی است که دندان ها دچار کجی و همپوشانی می شوند. گاهی، رشد نادرست دندان عقال چنان باعث درهم ریختگی دندان ها می شود که به درمان ارتودنسی نیاز می شود.

رشد دندان عقل، خود دندان و دندان مجاور آن را در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه قرار می دهد. زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن این دندان در انتهای دهان دشوار است. نهفتگی آن یا بیرون زدن ناقص دندان عقل، کار مسواک زدن را دشوارتر می کند.

ابتلا به کیست، تومور دهان و درد و ناراحتی بیمار از دیگر عوارض عدم جراحی دندان عقل در نسج نرم است.

آخرین مشکل عدم جراحی دندان عقل در نسج نرم این است که دندان نهفته می تواند به حدی دچار بیماری شود که در نهایت به آبسه تبدیل شود. آبسه دندان عفونت دردناکی است که می تواند کل سیستم ایمنی بدن را درگیر مشکل کند.

جراحی دندان عقل در نسج نرم چه زمانی لازم است؟

جراحی دندان عقل در نسج نرم زمانی ضروری می شود که بودن دندان در دهان سلامت سایر دندان ها را به خطر بیاندازد. در بسیاری از موارد، برای پیشگیری از عوارض فوق الذکر کشیدن دندان ضرورت می یابد.

جراحی دندان عقل در نسج نرم چطور انجام می شود؟

جراحی دندان عقل در نسج نرم توسط جراح دهان و دندان انجام می شود زیرا در این جراحی باید بافت لثه که روی دندان را پوشانده است برداشته شود و یک فلپ جراحی ایجاد شود. این جراحی تقریبا ساده است و پس از ایجاد یک برش در لثه، جراح دندان را با استفاده از ابزار مخصوص خارج می کند. توصیه می شود که جراحی پیش از آنکه دندان علامت دار شود انجام شود. هر چه جراحی در سن پایین تری انجام شود، کشیدن دندان ساده تر خواهد بود و عوارض آن کمتر است.

هر چه سن بیمار بیشتر می شود، ریشه دندان عقل طولانی تر می شود و احتمال فک جوش شدن دندان یا نزدیکی آن به عصب بیشتر می شود. در مطالب پیشین، در مورد فک جوش بودن دندان عقل و جراحی دندان عقل روی عصب توضیح داده شد که توصیه می کنیم آنها را مطالعه کنید.

از سوی دیگر، عوارض جراحی در بیماران مسن تر بیشتر خواهد بود. از این رو، توصیه می شود که بیماران تا پیش از سن 25 سالگی برای بررسی وضعیت دندان عقل خود و نیاز به جراحی یا کشیدن آن به دندانپزشک مراجعه کنند.

جراحی دندان عقل در نسج نرم به صورت سرپایی انجام می شود و بسیاری از بیماران می توانند روز بعد فعالیت های روزمره خود را از سر گیرند. جراح توصیه های لازم جهت مراقبت های پس از جراحی دندان عقل را به شما خواهد کرد. با این حال، می توانید مطلب ما در این مورد را نیز مطالعه نمایید.

هزینه جراحی دندان عقل در نسج نرم:

هزینه کشیدن دندان عقل تا حدی زیادی به نوع نهفتگی دندان بستگی دارد. به طور کلی، جراحی دندان عقل در نسج نرم ساده تر از نهفتگی نسج سخت است و در متیجه تا حدی ارزان تر از آن تمام می شود.

در صورتی که دچار درد در فک، در ناحیه نزدیک به گوش، تورم صورت و التهاب شده اید، برای بررسی احتمال نهفتگی دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

northtexasoralsurgery

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *