جراحی دندان عقل روی عصب:

فهرست مطالب

زمانی دندان عقل برای جویدن غذاهای سخت مانند دانه ها، گیاهان سخت و گوشت استفاده می شد. در قرون گذشته که مسواک زدن و درمان های ترمیمی دندانپزشکی چندان رایج نبود، دندان ها عمر کوتاه تری داشتند و زودتر می افتادند. در نتیجه رشد 4 دندان در سنین بزرگسالی کمک زیادی به تغذیه افراد می کرد. اما امروزه با توجه به رژیم غذایی متعادل تر و رعایت بهداشت دهان و دندان، این دندان بیشتر از فایده با درد و ناراحتی همراه است. بنابراین در بسیاری از موارد، لازم است دندان عقل کشیده شود. جراحی دندان عقل روی عصب یکی از مشکل ترین جراحی های دندانپزشکی است.

کشیدن دندان عقل یک جراحی انتخابی است، اما امروزه بسیار رایج شده است. بسیاری از افراد دندان عقل خود را به دلیلی کشیده اند. برخی از افراد دچار دندان عقل نهفته هستند. در این حالت دندان از لثه بیرون نمی آید و مشکلات متعددی برای بیمار به وجود می آورد. برخی دیگر نیز به دلیل ناتوانی در تمیز کردن کامل دندان دچار پوسیدگی می شوند. دسته ای دیگر از بیماران نیز برای پیشگیری از مشکل در آینده، دندان عقل خود را می کشند. دلیل جراحی دندان عقل هر چه که باشد، بسیاری از افراد در مورد ریسک و عوارض این جراحی نگران هستند. یکی از ترس های رایج در این مورد، جراحی دندان عقل روی عصب است. در این حالت، جراحی ممکن است باعث وارد شدن آسیب به عصب و بیحس شدن صورت شود.

عصب زبانی چیست؟

عصب زباني (LN) از خط مايل عبور مي کند تا آنکه از کانال غده ساب مندیبولار عبور می کند. این عصب حدودا 4 میلی متر افقی از دندان مولار سوم است که به دندان عقل شهرت دارد. این عصب که یکی از شاخه های عصبی مندیبولار است، پایانه های عصبی دو سوم بخش قدامی زبان را کنترل می کند.

علائم آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی:

آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی عمدتا در پی برخی اعمال جراحی دهان مانند جراحی دندان عقل روی عصب رخ می دهد. یکی از شایع ترین جراحی ها که باعث آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی می شود، کشیدن دندان عقل در فک پایین است.

هر گونه تغییر حس در زبان، چانه یا لب پایین می تواند نشانه ای از آسیب احتمالی عصب باشد. علامت دیگر برای آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی تغییر حس چشایی در بخش آسیب دیده زبان است. این نوع آسیب می تواند باعث تغییرات شدید در زندگی بیمار شوند که از این جمله عبارتند از مسائل مربوط به تعاملات اجتماعی و اضطراب های عاطفی. حرف زدن و غذا خوردن می تواند دشوار شود و آسیب دردناک خواهد بود.

عارضه ای نادر اما محتمل:

آسیب به عصب در طول جراحی دندان عقل نادر، اما محتمل است. آسیب به عصب می تواند باعث بیحسی، سوزش، و دیگر تغییرات در حس نواحی در کنترل عصب شود. اعصاب در طول جراحی دچار کبودی شده یا قطع می شوند. این عارضه می تواند در اثر بی تجربگی جراح رخ دهد.

آیا سن اهمیتی دارد؟

انجام جراحی در سنین نوجوانی رایج تر است: زیرا ریسک جراحی دندان عقل روی عصب در بیماران کم سن و سال کمتر است. تا سن 25 سالگی، دندان ها کاملا رشد می کنند و ریشه آنها طولانی تر می شود. این امر کشیدن دندان را دشوارتر می کند و بیماران را در معرض خطر آسیب به عصب در پی جراحی دندان عقل قرار می دهد.

آیا جراحی دندان عقل روی عصب رایج است؟

خبر خوب این است که جراحی دندان عقل روی عصب رایج نیست. احتمال وارد شدن آسیب به عصب پایین است اما ناممکن نیست. گاهی یک عصب کبودشده می تواند به خودی خود و با گذشت زمان و صبوری بهبود یابد. در سایر موارد، آسیب به عصب به حدی است که امکان ترمیم آن وجود ندارد و احساس بیمار به احتمال زیاد هرگز باز نخواهد گشت.

اگر قرار باشد عصب احساس خود را بازیابد، این اتفاق در طول یک ماه پس از جراحی رخ می دهد.

تمام جراحی ها با ریسک همراه هستند:

در اینجا باید گفت تمام جراحی ها با ریسک همراه هستند. با این حال، برخی از دیگر روش ها امن تر هستند. جراحی دندان عقل یک درمان معمولی است که با ریسک پایینی همراه است. با وجودی که آسیب به عصب محتمل است، اما بروز آن نسبت به سایر عوارض، مانند حفره خشک نامحتمل است. حفره خشک در ده درصد از بیماران رخ می دهد. این خبر خوبی است. چرا که این عوارض به راحتی درمان می شوند و دوره بهبودی آنها به نسبت سریع است.

آسیب به عصب، هر چند نادر، دارای عوارض طولانی مدت و گاها غیر قبل بازگشت است.

آیا باید جراحی دندان عقل روی عصب انجام شود؟

در پایان تعیین ریسک جراحی دندان عقل روی عصب به نتایج معاینه و عکس رادیوگرافی شما بستگی دارد. در صورتی که دندان عقل شما نهفته باشد، گزینه های زیادی پیش روی شما وجود ندارد: این دندان ها همیشه باید بیرون کشیده شوند زیرا باعث درد شدید، تورم و دیگر مشکلات می شوند. با این حال، اگر قرار باشد کشیدن دندان عقل به عنوان یک روش پیشگیری انجام شود، باید مزایا و معایب این روش تهاجمی را با توجه به وضعیت دندان در فک ارزیابی کنید.

در طول جراحی، دندانپزشک باید دقت ویژه ای بکند تا به ساختارهای آناتومیک در حفره دهان مانند دهان آسیبی وارد نکنند. کشیدن دندان می تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب زبان شود که می تواند موقت یا دائمی باشد.

ترمیم آسیب ناشی از جراحی دندان عقل روی عصب:

در صورتی که در طول کشیدن دندان آسیبی به عصب شما وارد شد، باید هر چه سریع تر به جراح مراجعه کنید. در صورتی که پس از رفع اثر بیحسی احساس صورت ظرف مدت 6 تا 8 هفته باز نگشت، بیمار باید هر چه سریع تر به یک جراح متخصص برای ترمیم اعصاب مراجعه کند.

در صورتی که ترمیم به موقع انجام گیرد (که معمولا 10 تا 12 هفته پس از وارد شدن آسیب است)، انتظار می رود که در 70 درصد بیماران تا 75 درصد حس معمول باز گردد. در صورتی که تاخیر فراتر از این مدت باشد، شانس موفقیت ترمیم کم خواهد بود. جراحی ترمیمی پس از نه ماه به ندرت توصیه می شود. در مواردی که از دست رفتن حس زبان یا صورت خفیف است، مراجعه برای جراحی ترمیمی تصمیم دشواری است. با این حال، در این موارد لازم است جراحی طی 4 تا 5 ماه پس از آسیب انجام شود.

اگر سوالی در مورد جراحی دندان عقل روی عصب دارید، متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما از پاسخگویی به آن خوشحال خواهند شد.

منبع:

miamiperio

مطالب مشابه

6 پاسخ

  1. سلام ، ۵روز پیش دندان عقل سمت راست فک پایینم رو پیش جراح فک و صورت کشیدم ولی هنوز لب و چانه و لثه و دندانهای پایینم بیحس مانده و احساس سنگینی شدیدی روی چانه میکنم ، امروز به دکترم مراجعه کردم دو عدد قرص برام تجویز کردن یکی قرص ویتامین ب۳۰۰ و قرص پردنیزولون ۵ که گفتن از هردو قرص را تا دو ماه روزی یک عدد بخورم ، ولی الان مطالعه کردم که قرص پردنیزولون ۵ کرتون هست و خیلی عوارض داره آیا راه حل دیگه ای مثل لیزر با هرچیز دیگه ای نیست که بتونم درمان کنم این بی حسیو که از کرتون استفاده نکنم ، از طرفی هم بیحسی و سنگینی چانه ام اذیت کنندست

    1. سلام من هم دندان عقل دارم منتها رو اعصابم رفته نمیدونم بکشم یا نه شما خوب شدین؟

  2. دندان عقلم فک پایین سمت چپ توی عکس ریشه ا‌ش از کانال عصبی عبور کرده.. دکتر دندانپزشک گفت باید جراحی بشه و ریسک داره نمیدونم چیکار کنم ممکنه بعد از کشیدن دندان عقل بی حسی بیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *