جراحی لثه: همه چیز درباره درمان و مراقبت های درمانی

تحلیل لثه می تواند به دلیل برخی عوامل مانند تجمع تارتار، بیماری لثه، مسواک زدن با شدت زیاد، دندان قروچه یا دلایل ژنتیکی ایجاد شود. در صورتی که دندان های شما بلندتر از حد معمول باشد، دچار حساسیت دندان به دمای گرم و سرد باشید یا لثه های شما تحلیل رفته باشند، جراحی لثه و پیوند بافت به روش های مختلف می تواند راهگشای مشکل شما باشد.

چگونه به بیماری لثه دچار شده ام؟

بیماری لثه با تجمع باکتری روی دندان شروع می شود. باکتری ها تکثیر می شوند و روی دندان پلاک ایجاد می کنند. در صورتی که پلاک زدوده نشود، بافت لثه نزدیک به پلاک دچار التهاب شده و اولین مرجله بیماری، ژنژیویت، شروع می شود. در صورتی که عدم بهداشت دهان و دندان ادامه یابد، بافت لثه بیشتر ملتهب شده و دچار خونریزی می شود. تجمع پلاک و باکتری باعث می شود که بین بافت لثه و دندان پاکت هایی تشکیل شود و بیماری لثه تشدید شود.

در این مرحله، دیگر بهداشت دهان و دندان در خانه کمکی به درمان بیماری نمی کند و پاکت پریودنتال عمیق تر شده و بافت لثه را عفونی می کند. در این مرحله، ریشه دندان نیز می تواند دچار مشکل شده و دندان لق می شود. بیمار احساس ناراحتی می کند و مراجعه به پریودنتیست نیاز به جراحی لثه را تایید می کند.

ابتدا برای درمان التهاب لثه، از روش هایی مانند روت پلنینگ و اسکیلینگ برای تمیز کردن پاکت پریودنتال استفاده می شود. سپس در صورت شدید بودن تحلیل لثه، یکی از روش های جراحی لثه توصیه خواهد شد.

جراحی لثه به چه روش هایی انجام می شود؟

معمولا جراحی لثه برای پیوند بافت توسط پریودنتیست انجام می شود. بسته به شرایط شما یکی از روش های زیر انجام می شود:

پیوند بافت همبند:

رایج ترین شیوه جراحی لثه است و معمولا برای نقاط متعدد تحلیل لثه به کار می رود. یک بافت همبند از کام دهان گرفته می شود و به ریشه دندان بخیه می شود.

پیوند بافت آزاد:

در صورتی که بافت لثه بیمار نازک باشد و نیاز به تقویت داشته باشد، دندانپزشک قسمت کوچکی از بافت کام را گرفته و آن را به بافت موجود دور دندان متصل می کند.

پیوند پایه دار:

این روش از بافت لثه مجاور ریشه دندان بیرون زده استفاده می کند و تنها در صورتی ممکن است که بافت لثه کلفت و سالم باشد. تکه کوچکی از بافت سالم بریده می شود، چرخانده می شود و سپس به ریشه دندان مجاور بخیه می شود.

مراقبت پس از جراحی لثه شامل چه اقداماتی می شود؟

امروزه جراحی لثه درد و عوارض کمتری نسبت به قبل دارد. با این حال، رسیدن به بهترین نتیجه هنوز هم به نحوه مراقبت شما از خود پس از جراحی بستگی دارد. در ادامه برخی روش های کاهش عوارض پس از جراحی لثه آورده شده است.

24 ساعت پس از جراحی:

هدف اصلی در 24 ساعت اول بعد از جراحی لثه جلوگیری از تورم، منشأ اصلی ناراحتی و درد پس از عمل، است. می توانید با استفاده از کمپرس سرد یا گرم و قرار دادن آن بر روی صورت از ورم جلوگیری کنید. بهتر این است که هر 5 دقیقه یک در میان کیسه یخ را روی صورت و تکه های یخ، آب سرد یا بستنی را داخل دهان قرار دهید. هدف این است که ناحیه جراحی شده را با راهکار 5 دقیقه در میان تا جایی که امکان دارد سرد نگه دارید.

غذاهای مجاز پس از جراحی لثه:

برای کمک به کاهش ورم، تنها باید از غذاهای سرد و نرم (ژله، ماست، بستنی و غیره) استفاده کنید. روز بعد می توانید از غذاهای گرم تر مانند سوپ، پوره سیب زمینی یا پاستا نیز استفاده کنید و همچنین تا جایی که امکان دارد دهان را با آب نمک گرم شستشو دهید. از مصرف غذاهای ترد مانند چیپس، بیسکوئیت یا پاپ کرن تا چند روز خودداری کنید تا محل جراحی شده عاری از ذرات باقی بماند.

داروها:

دندانپزشکان معمولا داروهایی را در دوره بهبود فرد تجویز می کنند:

• مسکن ها (معمولا از خانواده آسپرین یا ایبوپروفن) برای ورم و درد
  • آنتی بیوتیک ها
  • و دهانشویه های آنتی باکتریال برای جلوگیری از رشد باکتری ها.

برای هر دارو حتما دستورالعمل های داده شده را رعایت کرده، دوز مناسب را مصرف کنید و حتما تا پایان دوره ای که دارو تجویز شده از آن استفاده کنید.

درمان خونریزی:

امکان خونریزی بعد از جراحی لثه نیز وجود دارد، اما وحشت نکنید! ابتدا باید سعی کنید محل خونریزی را مشخص کنید، آن را تمیز کنید و بعد با گازی استریل و مرطوب آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی فشار دهید. اگر خونریزی بند نیامد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از عفونت:

برای جلوگیری از عفونت باید تا جایی که می توانید محل جراحی را تمیز نگه دارید. با این حال، برای جلوگیری از خونریزی طی 24 ساعت اول از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا آب کشیدن دهان خودداری کنید. به مدت چند روز تا چند هفته برای ناحیه جراحی شده از دهانشویه های آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین استفاده کنید. در روزهای اول تا یک هفته اول بعد از جراحی از فعالیت هایی مانند موارد زیر خودداری کنید:

• ورزش های سخت و پر تکاپو
  • مصرف الکل
  • نوشیدن از طریق نی یا باد کردن بادکنک
  • مصرف دخانیات

هر جراحی با جراحی دیگر تفاوت دارد و باید حتما از دستوراتی که جراح به شما می دهد پیروی کنید.

رعایت این موارد به شما کمک می کند تا ناراحتی و عوارض بعد از عمل را به حداقل برسانید. همچنین به بهبودی سریع تر شما نیز کمک می کند. در نتیجه زودتر می توانید به زندگی عادی خود برگردید.

جراحی لثه چقدر درد دارد؟

چه به پیوند لثه در یک دندان نیاز داشته باشید یا چند دندان، جراحی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و در طول پروسه درمان دردی را حس نخواهید کرد. پس از جراحی، روی محل بخیه ها پانسمان می شود. با این حال، زمانی که به خانه برسید و بیحسی موضعی از بین برود، تا چند روز دچار تورم، درد و ناراحتی خواهید بود. اما برای تسکین درد جراحی پیوند لثه برای شما داروهای ضددرد تجویز می شود. برای پیشگیری از عفونت نیز آنتی بیوتیک تجویز می شود.

colgate

reshdentistry