حساسیت دندان ها در بارداری: علل و درمان

فهرست مطالب

حساسیت دندان ها در بارداری امر رایجی است که اغلب زنان تجربه می کنند. بارداری دوره هیجان انگیزی در زندگی زنان است. اما تغییرات هورمونی می توانند باعث مشکلات رایجی در تمام بدن از کمر، پا تا دهان شوند. حساسیت دندان و لثه ها یکی از این مشکلات است.

علل حساسیت دندان ها در بارداری:

بارداری با افزایش سطح هورمون هایی مانند پروژسترون و استروژن در بدن همراه است. افزایش سطح هورمون ها موجب افزایش جریان خون به کل بدن از جمله لثه ها می شود. افزایش جریان خون به لثه ها موجب نرم تر شدن و حساسیت بیشتر آنها به محرک ها می شود.

با افزایش خونریزی، تجمع پلاک و باکتری ها لثه تحلیل می رود و ریشه دندان بیرون می زند. این امر یکی از علل اصلی حساسیت دندان ها در بارداری است. با پیشرفت بیماری، دندان به دمای سرد و گرم حساس شده و بیمار دچار درد می شود.

درمان حساسیت دندان ها در بارداری:

حفظ رژیم غذایی سالم اهمیت زیادی دارد. به محض اینکه متوجه بارداری خود شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم برای شما انجام شود. برای درمان یا پیشگیری از حساسیت دندان ها در بارداری اقدامات زیر ضروری است:

هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بهتر از پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید تا باقی ماندن مواد غذایی در لثه و بین دندان ها موجب التهاب و تحریک بافت نرم دهان نشود.

از یک مسواک با برس نرم استفاده کنید. بارداری به تنهایی حساسیت لثه و دندان را افزایش می دهد. با استفاده از مسواکی با برس هارد این حساسیت و تحریک را افزایش ندهید.

در صورت شدت گرفتن درد لثه، یک تکه یخ روی لثه ها قرار دهید. اثر سرمایشی یخ موجب کاهش ناراحتی شما می شود.

از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید. در صورتی که به خوردن مواد شیرین میل دارید، پس از مصرف دهان خود را کاملا تمیز کنید.

در صورت بروز نشانه های بیماری یا حساسیت دندان ها در بارداری، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

مقدار مصرف کلسیم، ویتامین B12، و ویتامین D را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. این ویتامین ها تاثیر زیادی در سلامت دندان و استخوان های شما دارند.

از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

درمان های لازم برای بهبود سلامت دندان ها مانند عصب کشی را انجام دهید. دندانپزشک در همکاری با پزشک زنان می تواند بهترین زمان برای انجام این گونه درمان ها را برای شما تعیین کند.

منبع:

vermontdentistry

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *