حقایقی در مورد دندان: بهداشت دهان و دندان

فهرست مطالب

شاید رفتن به دندانپزشک یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانستید که استفاده از خمیردندان در حدود 500 قبل از میلاد مسیح رواج داشته است؟ در آن زمان، یونان باستان از مخلوطی حاوی زنگ آهن و پودر مرجانی را برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند. در عین حال، مسواک در واقع شاخه های درختانی بودند که مردم آن را به دندان خود می کشیدند. در این مطلب شما را با حقایقی در مورد دندان آشنا می کنیم.

حقایقی در مورد دندان:

خوشبختانه از آن زمان تا به حال، مراقبت از دندان ها پیشرفت زیادی کرده است و اکنون ابزارهای مختلفی برای مراقبت از دندان ها در اختیار ما قرار دارد. شما هر روز برای خوردن و صحیح حرف زدن به دندان های خود تکیه می کنید. دانستن حقایقی در مورد دندان به شما در مراقبت بهتر از آنها کمک می کند.

  1. دندان های شما منحصر به فرد هستند.

دندان های هر کس مانند اثر انگشت او هستند. به همین دلیل گاهی از سوابق دندانپزشکی برای شناسایی بقایای انسان استفاده می شود. حتی دوقلوهای یکسان نیز دندانهای یکسانی ندارند.

  1. دندان ها مانند کوه یخ هستند.

حدود یک سوم از هر دندان زیر لثه ها است. به همین دلیل وجود لثه های سالم در سلامت و استحکام دندان ها اهمیت زیادی دارد. لثه های شما همیشه باید صورتی رنگ و محکم باشند.

  1. 32 دندان دارید.

از دندان های جلو که حساب کنید، شما دارای هشت دندان جلو، چهار دندان نیش، هشت دندان پرمولر و 12 دندان مولر هستید.

  1. مینای دندان سخت ترین بخش بدن هر کس است.

مینا لایه بیرونی دندان است که مانند پوسته ای سخت وظیفه آن مراقبت از سایر بخش های دندان است. مینا، مانند استخوان، عمدتا از کلسیم و فسفات ساخته شده است، اما به دلیل وجود پروتئین و بلورهای خاصی در آن بسیار محکم تر از استخوان است.

  1. مینای دندان نفوذناپذیر نیست.

حتی با وجودی که مینا از دندان محافظت می کند، اما ممکن است بشکند، ترک بخورد، یا دچار پوسیدگی شود. شکرها و اسیدها، مانند مواد موجود در نوشابه ها، با باکتری های دهان شما ارتباط برقرار می کنند و به مینای دندان حمله می کنند.

  1. زرد شدن به معنی پوسیدگی است.

زرد شدن دندان فقط به دلیل مصرف چای و قهوه نیست. مینا مسئولیت ظاهر سفید دندان ها را بر عهده دارد. بنابراین زرد شدن دندان می تواند نشانه وجود پوسیدگی باشد. هر گونه درد نیز علامت آسیب دیدن مینای دندان است.

  1. دنتین رشد می کند، اما مینای دندان رشد نمی کند.

دنتین لایه ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد و از استخوان های شما سخت تر است. دنتین از کانال های کوچکی ساخته شده است و سیگنال های عصبی و مواد مغذی را در دندان انتقال می دهد. سه نوع دنتین وجود دارد: اولیه، ثانویه و ترمیمی. در حالی که مینای دندان اساسا استاتیک است، دنتین همچنان به رشد ادامه می دهد و در طول زندگی شما تغییر می کند.

  1. دهان شما محل زندگی 300 نوع باکتری است.

پلاک دندان حاوی میلیون ها باکتری است که از 200 تا 300 گونه مختلف تشکیل شده اند. عامل اصلی فساد دندان ها استرپتوکوک موتانس است که قند و سایر کربوهیدرات ها را به اسید تبدیل می کند.

  1. پلاک دشمن دندان است.

این ماده سفید و چسبنده، به طور مداوم رشد می کند. اگر به طور مرتب آن را با مسواک زدن و نخ دندان از بین نبرید، می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. بدون برداشتن، پلاک سخت و مستحکم می شود. درصورت سخت شدن پلاک، دیگر نمی توان آن را با مسواک از بین برد. بنابراین مسواک زدن دو بار در روز ضروری است.

منبع

healthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *