خجالت کشیدن از دندانپزشک و ترس از قضاوت

فهرست مطالب

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که به دلیل خجالت کشیدن از دندانپزشک از جلسه های درمانی و معاینه فرار می کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید. در دسته بندی فوبیاها، ترس از دندانپزشک کاملا عادی است. دندانپزشک ها از این موارد زیاد دیده اند و برایشان عادی است.

یک دندانپزشک به چه چیز فکر می کند؟

ترس از درد و قضاوت شدن از مهمترین علل عدم مراجعه به دندانپزشک است. با وجودی که بارها گفته می شود هر شش ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنید، اما بسیاری از افراد تا زمانی که درد آنها را از پا نیاندازد، به مطب دندانپزشک مراجعه نمی کنند. در موارد حاد ترس و خجالت کشیدن از دندانپزشک به حدی است، که بیمار ترجیح می دهد با درد زندگی کند اما برای درمان مراجعه نکند. عدم مراجعه می تواند به مشکلات جدی و تهدید جان بیمار بیانجامد.

اما خبر خوب این است که هیچ وقت برای مراجعه به دندانپزشک دیر نیست، حتی اگر آخرین مراجعه شما، سه، ده یا حتی سی سال پیش بوده باشد.

اگر می ترسید که دندانپزشک شما و سبک زندگیتان را قضاوت کند، به یاد داشته باشید که آنها کسانی هستند که کل زندگیشان حول محور مراقبت های درمانی دهان و دندان می چرخد.

دندانپزشکان آرزو دارند که شما از تفکرات آنها در طول جلسه درمانی آگاه می شدید و آنقدر خودتان را برای مراجعه به دندانپزشک عذاب نمی دادید:

آنها می دانند شما نخ دندان نمی کشید:

دندانپزشکان همه چیز را از لثه های شما می پرسند. به جای اینکه به خاطر نخ دندان نکشیدن یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خجالت بکشید یا حتی سعی کنید به دندانپزشک دروغ بگویید، زمانی را برای جرم گیری دندان های خود تعیین کنید. بهداشت دهان و دندان هیچ وقت تاریخ انقضا ندارد و از آن بهتر اینکه از همین امروز هم می توانید این کار را شروع کنید.

ای کاش زودتر می آمدید:

هر چه مراجعه به دندانپزشک را بیشتر به تاخیر بیاندازید، آسیب بیشتری به دندان های خود وارد می کنید. به عنوان متخصصان پزشکی، دندانپزشکان بهترین را برای دندان و لثه های شما می خواهند. بنابراین آنها بزرگ ترین مدافعان روش های مراقبت پیشگیرانه هستند.

ای کاش سیگار نمی کشیدید، الکل مصرف نمی کردید و شکر کمتری می خوردید:

موارد فوق همه برای سلامت دهان و دندان شما بد هستند. علاوه بر ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان، یک رژیم کم شکر و فاقد الکل می تواند سلامت شما را تضمین کند. پیش از این می دانستید که شکر موجب پوسیدگی دندان می شود، اما الکل هم با خشک کردن دهان موجب رشد و تکثیر باکتری های مضر برای دندان می شود.

خجالت کشیدن از دندانپزشک: دندانپزشکان قرار نیست شما را قضاوت کنند

به عنوان متخصصان حوزه بهداشت، دندانپزشکان علاقه ای به قضاوت یا ایجاد حس بد در شما ندارند. تمام آن چیزی که واقعا به آن اهمیت می دهند، سلامت شماست. به جای خجالت کشیدن از دندانپزشک و ترس از قضاوت های او، به این فکر کنید که دندانپزشک دوستی است که در تیم شماست و برای مراقبت از سلامت شما تلاش می کند.

منبع:

mainstreetdentalclinics

مطالب مشابه

2 پاسخ

  1. کاش همه ی دندانپزشک ها جوری که شما نوشتید بودن اما واقعیت چیز دیگه ایه
    من بعد از چند سال به دلیل هزینه های سرسام اور زندگیم به دندانپزشک مراجعه کردم اون خانوم از همون اول شخصیت منو کوبوندن
    گفتن واقعا متاسفم
    وایییی چرا نخ دندون استفاده نمیکنی
    تو بهداشتت زیر خط فقره و کلی حرفای دیگه
    در طول اون یک ساعت کلی حرف بار من کردن و باعث شدن که جلسه ی بعد پیششون نرم..الانم واقعا خجالت میکشم پیش دندانپزشک دیگه ای برم چون میترسم باز اینطور برخورد کنن
    کاش تمام پزشکان و دندانپزشکان علاوه بر ازمون ورودی کنکور یک ازمون اخلاق و چگونگی صحبت با بیمار هم شرکت میکردن

    1. واقعا که دندانپزشک بی فهمی بوده اه منم میترسم برم دندونپزشکی هیچکی مهربون نیست ولی من هرگز پیش خانم نمیرم چون اصلا اصلا اصلا مهربون نیست و بر عکس خیلیم عصبانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *