خشکی دهان: دندانپزشک می تواند به شما کمک کند

خشکی دهان می تواند ناراحت کننده باشد و کمبود بزاق دهان می تواند موجب تکثیر باکتری های دهان شود. برای درمان به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا برای دریافت درمان مناسب یا درمان های ترکیبی به شما کمک کند.

چرا خشکی دهان باید درمان شود؟

خشکی دهان به دلیل عدم وجود بزاق دهان می تواند دردناک باشد. اغلب احساس بد در دهان، مانع تمایل فرد به حرف زدن، خوردن و آشامیدن می شود. درمان با هدف بهبود کیفیت زندگی بیمار انجام می شود.

فقدان بزاق دندان ها را نیز از محلول غنی از مواد معدنی برای پاکسازی و محافظت از آنها محروم می کند. این امر بیمار را مستعد تشکیل بیش از حد پلاک می کند. درمانی که دندانپزشک ارائه می دهد می تواند میزان رطوبت دهان را افزایش دهد تا از تجمع پلاک و ابتلا به جینجیویت پیشگیری شود.

چرا مراجعه به دندانپزشک راه حل ارزشمندی است؟

به احتمال زیاد پیش از این برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کرده اید و او با سابقه پزشکی شما آشنایی دارد. پرونده پزشکی شما به دندانپزشک در تعیین علت خشکی دهان و ارائه راه حل مناسب کمک می کند.

سوالات رایج:

برای ارائه درمان مناسب دندانپزشک سوالات زیر را از شما خواهد پردسید:

آیا دارو مصرف می کنید؟

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، بیش از 500 داروی نسخه ای و بدون نسخه موجب بروز خشکی دهان می شوند. این داروها طیفی از آنتی هیستامین ها تا داروهای فشار خون و مسکن را تشکیل می دهند.

آیا سندرم شوگرن یا سایر اختلالات خود ایمنی سیستمیک دارید؟

دهان خشک یکی از مهم ترین علائم سندرم شوگرن است که به غدد بزاقی بیمار حمله می کند.

آیا تحت پرتودرمانی قرار دارید؟

بیمارنای که تحت پرتودرمانی برای سرطان سر و گردن قرار می گیرند اغلب به دلیل آسیب به غدد بزاقی دچار خشکی دهان می شوند.

آیا سیگار می کشید؟

بسیاری از افراد سیگاری دهان خشکی دارند. تمام محصولات توتون و تنباکو شما را مستعد ابتلا به این عارضه می کنند.

بر اساس علت شناسایی شده، دندانپزشک روش درمان را به شما پیشنهاد می کند.

درمان های خانگی:

حذف برخی مواد غذایی:

ممکن است دندانپزشک در ابتدای امر پیشنهاد کند از مصرف مواد غذایی شیرین، قهوه، چایی و دیگر نوشیدنی های کافئین دار که موجب خشکی دهان می شوند و همچنین الکل به دلیل تاثیر مشابه دوری کنید.

نوشیدن با نی:

این راه حل زمانی ارائه می شود که با بلع نوشیدنی ها مشکل داشته باشید.

افزایش مصرف آب:

در طول روز دائما آب بنوشید تا دهانتان مرطوب شود.

مراجعه به پزشک برای تعویض داروها:

برای بررسی امکان تغییر داروها یا دوز آنها باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید تا از خشکی دهان نجات پیدا کنید.

محصولات دندانپزشکی:

برخی محصولات بهداشتی دهان و دندان به رفع این عارضه کمک می کنند که دندانپزشک در این مورد می تواند به شما کمک کند.

ژل خشکی دهان:

این ژل باعث راحتی از درد و ناراحتی می شود.

خمیردندان:

برخی برندها مخصوص افراد مبتلا به خشکی دهان ساخته شده اند. با استفاده از این نوع خمیردندان به خصوص پیش از خواب می توانید تا حد زیادی مشکل خود را حل کنید.

colgate

یک پاسخ