خطر استفاده از بنزوکائین در تسکین دندان درد نوزاد

فهرست مطالب

زمانی که کودک در حال دندان درآوردن است، ممکن است دچار درد شود. هیچ پدر و مادری نمی خواهد شاهد درد کشیدن فرزندش باشد. به همین دلیل ممکن است به استفاده از ژل های تسکین دندان درد روبیاورند. اما نباید خطر استفاده از بنزوکائین در تسکین دندان درد نوزاد را نادیده گرفت.

بسیاری از این والدین خبر ندارند که بنزوکائین می تواند برای نوزاد، کودکان و حتی بزرگسالان خطرناک باشد.

خطر استفاده از بنزوکائین در تسکین دندان درد نوزاد:

بنزوکائین می تواند به عارضه ای نادر اما بسیار جدی تحت عنوان متهموگلوبینمیا بیانجامد. این بیماری مانند نامش وحشتناک است و موجب کاهش سطح اکسیژن در خون می شود و می تواند بسیار کشنده باشد.

زمانی که والدین به دنبال یک درمان پزشکی برای فرزند خود هستند، همواره باید از خود این سوال را بپرسند: آیا خطرات آن از منافعش بیشتر است؟ تصور نکنید که چون این دارو در داروخانه به فروش می رسد پس ایمن است. هر چند خطر استفاده از بنزوکائین در تسکین دندان درد نوزاد نادر است، اما در صورت وقوع بسیار جدی و خطرناک است. در عین حال، ممکن است نوزاد به آن واکنش آلرژیک نشان دهد و دچار تورم زبان، لب یا گلو شود. بنابراین در هر صورت بهتر است به خطرات آن، هر چند نادر، فکر کنیم.

کمک به نوزاد:

به جای استفاده از اوراژل یا دیگر داروهای تسکین دندان درد نوزاد، توصیه می شود که از حلقه های دندانی نرم مخصوص نوزادان یا پستانک سرد شده در فریزر استفاده کنید. دیگر گزینه ایمن، ماساژ دادن لثه های نوزاد با انگشت یا دستمال تمیز است.

علائم خطر:

در صورتی که از محصولات حاوی بنزوکائین برای تسکین دندان درد نوزاد خود استفاده کردید، بروز علائم زیر را در وی بررسی کنید. علائم زیر از نشانه های خطرناک بیماری متهموگلوبینمیا است.

  • مشاهده رنگ خاکستری یا آبی پوست، لب و ناخن
  • اشکال در تنفس
  • گیجی
  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • ضربان قلب تند

اگر بعد از مصرف محصولات حاوی بنزوکائین متوجه بروز این علائم در نوزاد خود شدید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

خطر بنزوکائین برای بزرگسالان:

این ماده تنها برای کودکان نیست که خطر دارد. بزرگسالان نیز می توانند در پی استفاده از این نوع محصولات به طور جدی بیمار شوند. بنابراین پیش از مصرف محصولات حاوی بنزوکائین با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که دچار بیماری های قلبی هستید، سیگار مصرف می کنید، یا دچار بیماری های تنفسی هستید، به طور قطع مصرف این نوع داروها برای شما ممنوع است.

منبع:

center4research

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *