خمیردندان مخصوص دندان های حساس:

چنانچه موقع خورد غذا و نوشیدنی های سرد و گرم، ترشی یا شیرینی دچار دندان درد می شوید، ممکن است دچار حساسیت دندان باشید. حساسیت دندان درد تیز و کوتاهی دارد اما می تواند شما را از خوردن مواد غذایی محبوبتان محروم کند. همه در طول روز به دفعات از نوشیدنی های سرد و گرم استفاده می کنیم. از این رو، کنار آمدن با این درد تقریبا غیر ممکن است. یکی از راه های برطرف کردن مشکل، استفاده از خمیردندان مخصوص دندان های حساس است. استفاده از این نوع خمیردندان می تواند روشی راحت و مقرون به صرفه برای مدیریت درد ناشی از حساسیت دندان باشد.

چرا دندان ها حساس می شوند؟

درمان حساسیت دندان به عامل زمینه ساز آن بستگی دارد. در ابتدا باید دندانپزشک دندان های شما را معاینه کند، تا علت درد مشخص شود. گاهی درد به دلیل وجود پوسیدگی دندان یا بیماری لثه رخ می دهد. بیرون زدن ریشه دندان در اثر تحلیل لثه از علل حساسیت دندان است. دندان فرسوده، عاج دندان بیرون آمده، پر شدگی فرسوده دندان و در نهایت، دندان قروچه یا مسواک زدن با فشار زیاد، عوامل ایجاد حساسیت دندان هستند. استفاده بیش از حد از دهان شویه و یا حتی یک دندان ترک خورده نیز ممکن است اعصاب دندان را تحریک کنند.

برای درک عملکرد خمیردندان مخصوص دندان های حساس بهتر است کمی آناتومی دندان را مرور کنیم. دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج دندان با لایه ای به نام مینای دندان پوشیده شده است. همین نقش را در قسمت ریشه دندان ماده ای به نام سمنتوم بر عهده دارد. زیر مینای دندان و سمنتوم، لایه این به نام عاج قرار گرفته است که دارای کانال های میکروسکوپی متعددی است. این کانال ها تا بخش اعصاب و عروق دندان ادامه دارند. زمانی که مینای دندان یا سمنتوم ضعیف شوند، این کانال ها سرما یا گرما را به داخل دندان انتقال داده و باعث تحریک اعصاب می شوند.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس چطور می تواند به شما کمک کند؟

برای حفظ سلامت دهان و دندان خود باید از مسواک، خمیردندان و نخ دندان کمک بگیرید. اما انتخاب نوع خمیر دندان باید با توجه به شرایط دهان و دندان شما انجام شود. مسواک زدن با خمیردندان مناسب در طولانی مدت سلامت دندان های شما را ارتقا می دهد، اما خمیردندان مخصوص دندان های حساس می تواند درد و ناراحتی را در طول دو هفته درمان کند.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس با دارا بودن مواد تشکیل دهنده خاص می تواند ضمن تقویت لایه مینای دندان، کانال های میکروسکوپی دندان را پر کند و مانع از درد و حساسیت دندان ها شود.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

هزینه این خمیردندان تفاوت چندانی با خمیردندان های معمولی ندارد.

هر چند برخی برندهای بازار محبوبیت بیشتری دارند، اما شما باید برندی را انتخاب کنید که با شرایط دهان و دندان شما بیشترین مطابقت را دارد. در این مورد می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

باید حاوی پتاسیم نیترات باشد. پتاسیم نیترات ماده خاصی است که در خمیردندان مخصوص دندان های حساس به کار می رود و در خمیردندان های معمولی خبری از آن نیست. این ماده مسیر سطح دندان به سمت پالپ داخلی را می بندند و از اعصاب دندان محافظت می کند. بر اساس تحقیقات این ماده می تواند با حساسیت زدایی از دندان، از درد و ناراحتی بیمار جلوگیری می کند. در برخی از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس، برای مشاهده این تاثیر باید یک ماه بگذرد، اما در خمیردندان های حاوی پتاسیم نیترات تنها کافی است دو هفته صبر کنید.

خمیردندان مخصوص دندان های حساس باید حاوی فلوراید باشد، مینای دندان را تقویت می کند واز پیشرفت پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. هر چند بسیاری از خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند، دندانپزشک می تواند خمیردندانی را برای شما تجویز کند که حاوی درصد بالایی از فلوراید است.

مراقبت از دندان های حساس:

در صورتی که حساسیت دندان های شما در اثر پوسیدگی دندان است، دندانپزشک می تواند مشکل را درمان کند. در بسیاری از موارد که پوسیدگی و بیماری پیشرفته لثه عامل حساسیت دندان نیست، مسواک زدن منظم با بهترین خمیردندان برای دندان های حساس می تواند مشکل شما را درمان کند. شاید به خاطر درد و ناراحتی اولیه، مایل به مسواک زدن نباشید، اما در طولانی مدت این کار باعث بهبودی شما می شود. از مسواک سافت استفاده کنید و با ملایمت دندان های خود را مسواک بزنید. درمان های دیگری مانند اسکیلینگ یا پیوند بافت نرم لثه می تواند عارضه شما را درمان کند.

برای انتخاب خمیردندان مخصوص دندان های حساس می تواند از درد و ناراحتی خلاص شوید. در کمتر از دو هفته می توانید به رژیم غذایی سابق خود برگردید و از مواد غذایی مورد علاقه خود لذت ببرید.

چه کسانی می توانند از خمیردندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنند؟

آمارها نشان می دهند که تقریبا درصد بسیار زیادی از افراد بالای 18 سال در مقطعی از عمر خود دچار حساسیت دندان شده اند. اگر شما نیز همانند این افراد در زمان خوردن نوشیدنی های سرد و گرم دچار درد می شوید، می توانید از خمیردندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. حساسیت دندان عارضه رایجی است که می تواند علل متعددی داشته باشد. برای درمان دقیق هر عارضه ای باید علت زمینه ساز آن مشخص شود. پیش از مشخص شدن علت نمی توان به درمان امیدی داشت. در برخی افراد حساسیت به دلیل بارداری است که باید تا زمان زایمان صبر کرد. حساسیت دندان به دلیل بیماری لثه باید توسط متخصص پریودنتیست درمان شود. در صورتی که لثه ها تحلیل رفته باشند، شاید جراحی پیوند لثه ضروری باشد. عصب کشی از دیگر روش های درمان حساسیت دندان است. خمیردندان می تواند تا حدی به درمان مشکل کمک کند. اما معاینه دندان ها توسط دندانپزشک ضروری است. در صورتی که دچار حساسیت دندان شده اید و نمی توانید از مواد غذایی مورد علاقه خود استفاده کنید، برای تشخیص علت زمینه ساز و درمان قطعی به دندانپزشک مراجعه کنید. اجازه ندهید استفاده از خمیردندان مخصوص دندان های حساس علت اصلی دندان درد شما را مخفی کند. با گرفتن یک نوبت معاینه می توانید از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید.

oralb