خونریزی لثه در کودک:

آیا خونریزی لثه در کودک مسئله ای جدی است یا جای نگرانی نیست؟ در مورد بزرگسالان، خونریزی لثه در موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند نشانه ای از ژنژیویت باشد. با وجودی که عفونت و التهاب لثه در بین بزرگسالان رایج است، اما کودکان نیز می توانند دچار مشکل مشابهی شوند. اگر لثه های کودک شما خونریزی دارد، از دندانپزشک نوبت بگیرید. اگر مشکلی باشد، اولین قدم در مسیر درمان، یک تشخیص درست است.

علل احتمالی خونریزی لثه در کودک:

ژنژیویت تنها علت احتمالی خونریزی لثه در کودک نیست. شروع عادت نخ دندان کشیدن نیز می تواند عامل آن باشد. آیا کودک شما هر روز نخ دندان می کشد؟ اگر چند روز است که این کار را ترک کرده است، شروع دوباره این کار می تواند با مقداری خونریزی همراه شود. تا زمانی که کودک به سن مناسب برسد، به او در نخ دندان کشیدن کمک کنید. کودک معمولا در ده سالگی توانایی نخ دندان کشیدن را کسب می کند. هر روز کودک را به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ترغیب کنید.

شدید مسواک زدن نیز از علل خونریزی لثه در کودک است و باعث التهاب لثه می شود. برای کودک یک مسواک با برس نرم تهیه کنید و از او بخواهید این کار را با شدت انجام ندهد. از کودک بخواهید هر بار دو دقیقه به مسواک زدن اختصاص دهید و زبان خود را نیز مانند دندان هایش تمیز کند.

مراقب بیماری لثه باشید:

خونریزی لثه اگر در اثر تغییر عادت نخ دندان کشیدن یا شدید مسواک زدن باشد، باید ظرف مدت یک هفته از شروع نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک با برس نرم برطرف شود. اما اگر خونریزی لثه در کودک با قرمزی، حساسیت، بوی بد دهان، تحلیل لثه و التهاب همراه باشد، می تواند نشانه ای از ژنژیویت یا مراحل پیشرفته بیماری لثه باشد. هر چه باید کودک سریع تر توسط دندانپزشک معاینه شود. این بیماری به سرعت به مراحل پیچیده تر پیشرفت می کند.

ژنژیویت موضوع رایجی بین کودکان است. به خصوص کودکانی که در سن بلوغ قرار گرفته اند، به دلیل تغییرات هورمونی در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک می توانند اقدامات خوبی در جهت پیشگیری و درمان ژنژیویت باشند.

حتی اگر کودک شما هر روز دو بار مسواک می زند و بهداشت دهان و دندان را رعایت می کند، باز هم لازم است هر شش ماه یک بار توسط دندانپزشک معاینه شود.

colgate