درد ارتودنسی: آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا شما هم در مورد استفاده از بریس اضطراب دارید؟ آیا شما هم به این سوال فکر می کنید که «درد ارتودنسی چقدر است؟» خب، خبر خوب این است که می توانید راحت باشید، درد ارتودنسی قابل کنترل است. در ادامه به آنچه باید در طول درمان انتظار داشته باشید، می پردازیم:

قرارگیری بریس ها:

درمان ارتودنسی از مراحل مختلفی تشکیل شده است. در زمان قرارگیری بریس روی دندان ها، هیچ گونه دردی نخواهید داشت. اما پس از اتمام درمان و خروج از مطب دندانپزشکی، درد شروع خواهد شد که با عادت کردن به شرایط تخفیف می یابد. در خود روز درمان، غذا خوردن شما مقدار زیادی طول می کشد زیرا باید خود را با جویدن انطباق دهید. بهتر است چند روز اول درمان غذاهای نرم تر مانند ماست، سوپ، و ماکارونی و پنیر به جای غذاهای گوشتی و پلویی مصرف کنید.

با شروع تراز شدن دندان ها کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. در عین حال باید با فشار سیم ها و لیگاتورهای الاستیک نیز کنار بیایید. استفاده از مسکن های بدون نسخه می تواند مقداری از درد شما را کم کند. برای جلوگیری از سایش بریس ها به داخل دهان و ایجاد خارش نیز می توانید روی آنها وکس بمالید. ارتودنتیست در مورد نحوه استفاده از وکس روی بریس را به شما توضیح می دهد. تحقیقات نشان داده اند که ناراحتی و درد در بسیاری از بیماران پس از پنج روز از درمان از بین می رود.

معاینات منظم ارتودنسی:

در هر بار مراجعه به دندان پزشک برای تنظیم بریس ها همان ناراحتی های مشابه در چند روز اول درمان مجددا رخ می دهد. بریس ها با ایجاد فشار ملایم و حرکت دادن دندان ها آنها را در جای مناسب قرار می دهند. تنظیم مداوم بریس ها برای حرکت درست دندان ها و هم تراز شدن آنها لازم است. به همین دلیل دندان پزشک به صورت دوره ای باید آرچ ها را تنظیم کند و لیگاتورهای الاستیک را تعویض کند. این روند با مقداری درد همراه است.

نکاتی برای کاهش ناراحتی و درد ارتودنسی:

بیشتر افراد ناراحتی مربوط به درمان را ناخوشایند اما قابل کنترل می دانند. زمانی که درد شروع می شود، تنها تا چند روز بعد از شروع درمان یا تنظیم بریس ها ادامه می یابد. در بیشتر بیماران درد و ناراحتی پس از پنج روز از بین می رود. دوری از مواد غذایی سخت و چسبناک می تواند این مدت زمان را حتی کوتاه تر کند.

برای تسکین درد دهان و فک و سردردهای ناشی از درمان، داروهای مسکن رایج مانند استامینوفن و ایبوپروفن توصیه می شوند. همچنین قرقره با آب نمک نیز به کاهش ناراحتی و تورم کمک می کند.

درد غیر طبیعی:

احساس درد شدید یا متفاوت از آنچه در بالا گفته شد، می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل باشد. بهترین کار این است که هر چه سریع تر به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم مشکل برطرف شود. برخی از نشانه های درد غیر طبیعی عبارتند از:

• درد شدید و ناگهانی در یک دندان یا قسمتی از لثه
  • درد نبض مانند
  • شل شدن براکت ها یا افتادن آنها
  • ترک خوردن یک یا چند دندان و آغاز درد
  • دردی که بیش از پنج روز از درمان ادامه یافته است
  • حساسیت شدید به مواد غذایی سرد و گرم

اضطراب در مورد درمان طبیعی است. هر چند بهتر است سوال « ارتودنسی درد دارد؟» را دیگر از خود نپرسید، زیرا مانع اقدام عملی شما برای شروع درمان می شود. ارتودنتیست برای رفع و کاهش درد و ناراحتی در روزهای پس از درمان توصیه هایی به شما خواهد کرد.

Colgate