درمان سنگ لوزه: روش های خانگی و تخصصی

فهرست مطالب

سنگ لوزه عارضه ای است که در اثر سخت شدن بقایای مواد غذایی و باکتری روی لوزه به صورت لکه های سفید یا زرد دیده می شود. درمان سنگ لوزه بسته به شدت آن و بزرگی سنگ ها به صورت خانگی یا تخصصی انجام می شود.

درمان سنگ لوزه:

قرقره محکم با آب نمک می تواند مقداری از ناراحتی گلو را تخفیف دهد و ممکن است موجب جدا شدن سنگ ها از لوزه شود. آب نمک به تغییر شیمی دهان کمک می کند و در عین حال به رفع بوی بد دهان در اثر این عارضه کمک می کند. حدود ½ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و آب را در انتهای دهان خود قرقره کنید.

سرفه:

شاید برای اولین بار در پی سرفه کردن متوجه ابتلا به سنگ لوزه شده باشید. سرفه کردن می تواند به شل شدن سنگ ها کمک کند.

زدودن دستی سنگ ها:

زدودن دستی سنگ ها با جسمی سخت مانند مسواک توسط خودتان توصیه نمی شود. لوزه ها بافت حساسی هستند که باید با آنها به لطافت رفتار شود. زدودن دستی سنگ ها می تواند منجر به عوارضی مانند خونریزی و عفونت شود. برای این کار استفاده از ابزاری نرم مانند یک گوش پاکن با سری پنبه ای مفیدتر است.

در صورتی سنگ ها بزرگ هستند یا به طور مشخص موجب درد یا علائم جدی شده اند، استفاده از روش های جراحی توصیه می شود.

لیزر:

در این روش سنگ ها با استفاده از لیزر جدا می شوند . برای این کار از بیحسی موضعی استفاده می شود. ناراحتی بیمار در این روش کم است و دوره بهبودی کوتاه مدت است.

برداشتن لوزه ها:

برداشتن لوزه به روش جراحی انجام می شود. این روش درمانی ممکن است با استفاده از چاقوی جراحی، لیزر یا دستگاه های مدرن انجام شود.

انجام این روش درمانی هنوز مورد بحث است. معمولا پزشک تنها در مواردی این روش را توصیه می کند که عارضه شدید باشید و هیچ یک از روش های فوق در درمان موثر نبوده باشند.

آنتی بیوتیک:

در برخی موارد، از آنتی بیوتیک برای درمان سنگ لوزه استفاده می شود. دارو می تواند به کاهش تعداد باکتری های دهان کمک می کند.

از معایب استفاده از این روش آن است که نمی تواند عامل اصلی ابتلا به سنگ لوزه را درمان کند و در عین حال خود با عوارضی نیز همراه است. از این روش درمانی در طولانی مدت نیز نمی توان استفاده کرد، بنابراین ممکن است پس از خاتمه دوره درمان، عارضه عود کند.

منبع:

healthline

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *