درمان های دندانپزشکی مجاز در دوره بارداری:

فهرست مطالب

مراقبت های دندانپزشکی تنها به این دلیل که باردار هستید، نباید متوقف شود. در واقع، در این دوره مراقبت از دندان ها اهمیت بیشتری می یابد، زیرا این دسته زنان در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مسائل دهان و دندان هستند. متاسفانه هنوز هم این باور غلط عمومی رواج دارد که مراجعه به دندانپزشک در دوره بارداری برای جنین خطرناک است. چنین باوری در صورت نیاز زن به درمان و عدم دریافت درمان مورد نیاز می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای وی شود. در ادامه برخی درمان های دندانپزشکی مجاز در دوره بارداری را بررسی می کنیم.

آیا می توانم در دوره بارداری به دندانپزشک مراجعه کنم؟

نه تنها در دوره بارداری می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، بلکه باید این کار را انجام دهید. عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان می تواند خطرناک باشد. سلامت دندان های شما بر سلامت کل بدن شما و جنینتان تاثیر زیادی دارد.

درمان های دندانپزشکی مجاز در دوره بارداری:

آیا رادیوگرافی خطرناک است؟

یکی از مهمترین نگرانی های مادران باردار مواجهه با پرتو حاصل از رادیوگرافی دندان است. اما دستگاه های مدرن از دوز بسیار پایینی از تابش استفاده می کنند. در عین حال، دندانپزشک نیز شکم شما را با کاور مخصوصی پوشش می دهد تا جنین از تابش محفوظ بماند.

با این حال، بهتر از است در سه ماهه اول از انجام رادیوگرافی پرهیز کنید.

آیا بی حسی موضعی خطرناک است؟

استفاده از بی حسی در این دوره بی خطر است اما بهتر است دندانپزشک را از شرایط خود آگاه سازید تا از بی حسی مناسب و دوز ایمن استفاده کند. دندانپزشک برای شما از پایین ترین غلظت بی حسی ممکن برای نوع درمان مورد نیاز استفاده خواهد کرد.

آیا می توانم دندانم را بکشم؟

کشیدن دندان آخرین راه حل برای دندانپزشکان است. ما همیشه سعی می کنیم دندان بیمار را حفظ کنیم. اما اگر دندان آسیب زیادی دیده باشد، سلامت شما در خطر می افتد. کشیدن دندان از درمان های دندانپزشکی مجاز در دوره بارداری است که در هر دوره ای از بارداری ممکن است اما دندانپزشکان سه ماهه دوم را به عنوان زمان ایده آل توصیه می کنند. در این زمان خطر رادیوگرافی در سه ماهه اول و ناراحتی حاصل از خوابیدن روی کمر در سه ماهه دوم وجود ندارد.

آیا می توانم دندانم را عصب کشی کنم؟

اگر پوسیدگی دندان به داخل دندان برسد و اعصاب را درگیر کند، بیمار دچار درد بسیار شدیدی می شود. عدم درمان می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین عصب کشی نیز از دیگر درمان های دندانپزشکی مجاز در دوره بارداری است. در صورتی که دچار مورد اورژانس دندانپزشکی شده اید، عصب کشی در هر زمانی برای شما امکان پذیر است. با این حال، به دلیل نیاز به رادیوگرافی های متعدد برای این نوع درمان، سه ماهه دوم بهترین زمان برای مراجعه است.

آیا می توانم دندان هایم را سفید کنم؟

در دوره بارداری می توانید دندان های خود را سفید کنید، اما دندانپزشکان همواره توصیه می کنند که درمان های غیر اورژانس به بعد از زایمان موکول شوند. سفید کردن دندان ها و دیگر درمان های زیبایی دندان بهتر است در سه ماهه سوم انجام نشوند. دلیل این امر ناراحتی بیمار به خاطر نیاز به خوابیدن روی کمر در زمان سفید کردن دندان ها است.

اگر می خواهید دندان های خود را در خانه سفید کنید، باید دقت کنید که غلظت هیدروژن پراکسید بیش از 6 درصد نباشد.

آیا می توانم در دوره بارداری ارتودنسی انجام دهم؟

اگر پیش از بارداری تحت درمان ارتودنسی قرار داشته اید، نباید درمان را به این دلیل متوقف کنید. در این دوره حتی می توانید بریس ها را تنگ تر کنید، هر چند که ممکن است دندانپزشک توصیه کند که تا بعد از زایمان برای این کار صبر کنید.

اما شروع درمان ارتودنسی در این دوره توصیه نمی شود. در بارداری، به دلیل افزایش وزن ممکن است شکل صورت و فک تغییر کند. این امر به معنی انجام تغییرات متعدد در بریس ها است که با هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد بود. برخی از زنان نیز در این دوره دچار تورم لثه می شوند. تحریک بافت داخلی دهان ناشی از بریس و براکت ها از عوارض این التهاب و حساسیت افزایش یافته است.

چگونه می توانم از درمان های دندانپزشکی پرهیز کنم؟

در صورتی که پیش از بارداری بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده باشید، به احتمال کمتری در این دوره به درمان نیاز خواهید داشت. زمانی که دچار هوس های بارداری می شوید و شیرینی مصرف می کنید، مسواک زدن و نخ دندان را فراموش نکنید.

منبع:

bupadental

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *