درمان کراس بایت به چه روش هایی انجام می شود؟

فهرست مطالب

بهترین روش درمان کراس بایت به سن بیمار و علت و نوع ناهنجاری بستگی دارد. به طور کلی چهار روش درمانی برای کراس بایت به کار می رود:

  • بریس و دیگر ابزارهای ارتودنسی
  • کشیدن دندان ها
  • ترمیم دندان
  • جراحی فک

روش های درمان کراس بایت:

هنگامی که بیماران در سنین پایین قرار دارند و فک و دندان های آنها هنوز در حال رشد است، ارتودنسی می تواند رشد فک را کنترل کند و دندان ها را به مسیر درست هدایت کند تا مانع از ناهنجاری فک شود. برای بیماران مسن تر، بریس یا دیگر ابزارهای ارتودنسی تنها در مورد ناهنجاری های خفیف موثر هستند. اما در صورتی که کراس بایت شدید باشد، بیمار ممکن است به جراحی فک نیاز پیدا کند.

بریس:

بریس دندان های بالایی و پایین را حرکت می دهد و آنها را در موقعیت درست قرار می دهد تا فک اصلاح شود. کودکان و افراد بالغ هر دو می توانند از این روش استفاده کنند.

گسترش دهنده کام:

یکی از روش های درمان کراس بایت استفاده از گسترش دهنده کام است. ارتودنتیست با قرار دادن گسترش دهنده کام اندازه فک بالا را افزایش می دهد. گسترش دهنده های ثابت به به دندان مولر بالا متصل می شوند و به تدریج با استفاده از یک کلید خاص گسترش می یابند، در حالی که گسترش دهنده های قابل جابجایی در کام بالا قرار می گیرند و شب ها استفاده می شوند. نوع قابل جابه جایی آن برای افرادی مناسب است که تنها به مقدار کمی اصلاح نیاز دارند.

هدگیر:

هدگیر بر روی سر و چهره پوشیده شده و با سیم به دندان ها متصل می شود. نیروی اعمال شده به دندان ها و فک از طرف هدگیر باعث افزایش یا کاهش رشد فک در طول زمان می شود، و این امر از آن روشی بسیار مناسب برای کودکان و نوجوانان می سازد.

کشیدن دندان:

در هنگام درمان کراس بایت در بزرگسالان یا کودکان، ارتودنتیست ممکن است تصمیم بگیرید برای ایجاد فضای کافی برای حرکت دادن دندان ها، یک یا چند دندان را بکشد.

ترمیم دندان ها:

گذاشتن تاج یا روکش کامل، باندینگ و تغییر شکل دندان از روش های درمان کراس بایت برای موارد خفیف است.

عمل جراحي:

روش های جراحی بهترین درمان برای بیماران بالغی است که فک آنها رشد کرده است. جراح فک بالا را به بخش های مختلف می شکند و بعد از جراحی، بیمار وسیله ای را می پوشد که تا زمان بهبودی از استخوان حمایت می کند. برای درمان کراس بایت ممکن است در مواردی جراح مجبور شود که فک پایین را نیز به عقب بکشد.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *