دستگاه ضدعفونی کننده مسواک: حقایق آن

فهرست مطالب

باکتری، میکروارگانیسم، خطر، بیماری! اینها بخشی از کلماتی هستند که مردم را به سوی زندگی آنتی باکتریال سوق می دهند. بخشی از این تبلیغات در حوزه بهداشت دهان و دندان، برای متقاعد کردن افراد به خرید دستگاه ضدعفونی کننده مسواک به کار می روند. اما آیا این دستگاه ها واقعا مفید هستند؟ آیا استفاده از این دستگاه ها تنها راه تمیز کردن مسواک است؟

اثربخشی دستگاه ضدعفونی کننده مسواک:

طبق تحقیقاتی که در ژورنال های مختلف دندانپزشکی به چاپ رسیده اند، ثابت شده است که دستگاه ضدعفونی کننده مسواک عملکرد خوبی دارد. این دستگاه ها تعداد باکتری ها و ارگانیسم های موجود روی مسواک را کاهش می دهند. البته آنها ارگانیسم های زنده را به طور کامل از بین نمی برند، زیرا چنین موجوداتی در همه جا وجود دارند!

طبق تحقیقات حدود 99 درصد میکروارگانیسم های روی مسواک توسط این دستگاه ها از بین می روند. بعضی از این ارگانیسم ها مضر هستند، ولی بسیاری از آنها خطری ندارند. سیستم ایمنی یک فرد سالم، معمولا با اکثر ارگانیسم هایی که برای فرد مضر هستند مقابله خواهد کرد. با این حال، مطمئن باشید که این دستگاه ها با استفاده از اشعه فرابنفش میکروارگانیسم ها را از بین برده و کاری را که برای آن ساخته شده اند به خوبی به انجام می رسانند.

آیا دستگاه ضدعفونی کننده مسواک تنها راه تمیز کردن مسواک هستند؟

اما طبق مطالعات محققان دندانپزشکی راه های دیگری نیز برای تمیز کردن مسواک وجود دارد. موارد زیر تعدادی از این روش ها بدین منظور هستند:

  • مایکروویو ها
  • ماشین های ظرفشویی
  • دهانشویه ها
  • روش قدیمی شستشو و خشک کردن در هوای آزاد

انتخاب بین این روش ها یا خرید دستگاه ضدعفونی کننده مسواک به شما بستگی دارد.

وسایل آشپزخانه:

مایکروویو و ماشین ظرفشویی عملکرد خوبی در کشتن میکروارگانیسم ها دارند. مایکروویو این کار را با تابش اشعه انجام می دهد و ماشین ظرفشویی از روش قدیمی صابون و آب داغ استفاده می کند. با اینکه اینها روش های مفیدی هستند، ولی دو مشکل اساسی وجود دارد:

  • امکان دارد اهل خانه از دیدن مسواک شما در آشپزخانه و ماشین ظرفشویی معترض شوند.
  • مایکروویو باعث داغ شدن بیش از حد مسواک می شود و استفاده از آن بلافاصله ممکن نیست.

راه حل مورد اول به شما و خانواده تان بستگی دارد! راه حل مورد دوم این است که برای مدت طولانی مسواک را در مایکروویو نگذارید. تحقیقات نشان می دهد که یک دقیقه یا کمتر برای کشتن هرگونه موجود زنده روی برس مسواک کافی است. قبل از استفاده از مسواک و گذاشتن آن داخل دهان، دمای آن را چک کرده یا با آب دمای آن را پایین بیاورید.

دهانشویه:

وظیفه دهانشویه از بین بردن باکتری های مولد پلاک در دهان است، پس طبیعتا برای مسواک نیز مؤثر خواهد بود. اگر بیست دقیقه مسواک را در هر نوع محلول ضدعفونی کننده ای قرار داده و بخیسانید، تمام میکروارگانیسم ها از بین خواهند رفت. هزینه این روش در طولانی مدت باعث شده است که استفاده از دستگاه های ضدعفونی کننده مسواک مقرون به صرفه تر تمام شود.

شستشو با آب و خشک کردن در هوای آزاد:

چه باور کنید و چه نکنید، این روش واقعا مسواک را تمیز می کند. مسلما این روش مانند روش های دیگر که در بالا ذکر شد مؤثر نیست، ولی واقعا تعداد باکتری های روی مسواک را کاهش می دهد. همچنین این روش بسیار کم هزینه است. در عین حال، در صورت دسترسی به نور خورشید، می توانید از اشعه فرابنفش خورشید به صورت رایگان برای مسواک خود استفاده کنید.

آگاهانه خرید کنید:

در مورد عملکرد و دوام دستگاه های ضدعفونی کننده مسواک نظرهای متفاوتی وجود دارد. هر چیزی که در تماس با آب باشد، عمر کوتاهی دارد و بسیاری از این دستگاه ها نیز چنین مشکلی دارند. برای بررسی میزان مصرف و دوام باتری برندهای موجود در بازار پرس و جو کنید. بعضی از باتری ها تنها چند ماه دوام می آورند، در حالیکه طول عمر بعضی از آنها چند سال است.

هزینه کردن برای شارژرهای باتری نیز ایده خوبی برای محدود کردن هزینه های شارژ دستگاه است. در آخر، با اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در مورد مزایای استفاده از این دستگاه ها در تمیز نگه داشتن مسواک در هنگام بیماری صحبت می کنند، بهتر است برای جلوگیری از عود عفونت، بعد از بیماری مسواک خود را تعویض کنید.

منبع

placervilledentistry

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *